Alder for å få kjæreste

Hvor gammel må man være for å få seg en kjæreste

Hei

Det er vel ikke noen som har satt en aldergrense for å være kjærester, og det er mange typer og grader av kjæresteforhold. Noen får seg «kjæreste» i barnehagen, noen blir kjæreste med mange forskjellige og mange venter med å få seg kjæreste til de har funnet en de vil gifte seg med.

Det er lurt å bruke ungdomstiden til å dyrke gode vennskap med både gutter og jenter og til å utvikle seg som en selvstendig og trygg person. Dersom en bruker tiden til “kjæresteri”, vil fokuset ligge på å være bra nok for kjæresten fremfor å bli trygg i sin egen person og identitet.

Det å være kjærester er et moderne, vestlig begrep. I de fleste kulturer har det ikke vært vanlig å ha noen kjæresteforhold før en giftet seg. Det å være kjærester er vel også egentlig ment som første akt til ekteskapet og ikke bare for gøy. Når man har funnet en man vil dele livet med, blir en kjærester for å bli bedre kjent og finne ut om en egentlig passer sammen.

Les også: Er det galt å bli sammen og Hva sier egentlig Bibelen om å være kjærester