Aldri vært i et forhold

Hei, jeg er En Heterofil Gutt på snart 23 år. Har aldri vært i forhold før. Vet ikke hvordan jeg skal få meg kjæreste og hvordan jeg skal gå frem osv osv.
Jentene prater bare litt så sier dem ikke noe mer. Er det noe alvorlig galt med meg eller noe jeg sier?

Jeg er så trist, bedrøvet, Nedfor, stresset og Urolig når jeg ikke får til dette. Gjør vondt inni meg av dette her når jeg gjør bare feil og ikke får til dette. Hjelp meg?

Hei!

Vi forstår at utfordringen du har med å skaffe deg en kjæreste nok oppleves som ganske følelsesmessig krevende for deg. At du i en alder av 22 år enda ikke har fått deg kjæreste, er nok ikke så uvanlig, selv om det nok av og til kan føles slik.  Det er veldig mange flere enn deg som har opplevd og opplever det samme. Men ofte kan nok dette variere mellom ulike miljø og områder, hva som er det mest vanlige. Vi oppfordrer deg til å tenke med deg selv at du fortsatt har god tid til å etablere et forhold. Det å finne en livsledsager er ikke og bør ikke være en lettvint ting og en hastesak. Vi tror det er viktig for deg å tenke at den situasjonen du er i nå, ikke er unormalt for en gutt på din alder.

Veldig ofte tenker en at alle andre har opplevd mye mer og har erfart mye mer enn det en selv har, uten at det nødvendigvis er tilfelle. Grunnen til at det er viktig å ha et avslappet forhold til dette og ikke kave og stresse for å komme «i mål» med et forhold, er at det fort kan komme til å prege måten en tilnærmer seg en jente på. At en gutt tydelig gir uttrykk for at han er ute etter et forhold i det han har kontakt med en jente, kan fort virke litt skremmende og invaderende på jenter og kan medføre til at de trekker seg fort unna. Det var jo ikke det en ønsket. Vårt råd er at du ikke tenker på dette som et «først og fremst» tema i det treffer jenter og kommer i posisjon til å prate med dem. Bruk tid på å bli kjent med andre, både gutter og jenter og vær genuint interessert i mennesker uten å hele tiden tenke så målrettet mot et forhold.

Når du har funnet en jente som du er interessert i, og prøver å bli kjent med henne, så er det også en god ting å ha tenkt gjennom og være forberedt på at jenta kan komme til å avvise deg. Det er alltid slik at en ikke kan være sikker på om en vil bli likt på den måten en ønsker å bli likt av det annet kjønn. Det ligger en sårbarhet i det å investere i andre mennesker, ikke minst når det gjelder fasen der en etablerer et kjæresteforhold. Det er ikke sikkert du blir tatt imot på den måten du hadde håpet på, og kanskje vil sterke følelser som du utvikler i forhold til en jente virke slik på henne at hun trekker seg unna, altså helt motsatt reaksjon av det du hadde håpet på. Dette vil ikke føles så godt, men vi tror det er viktig også å forberede seg på det. Det viktigste er at en må samtidig som en tar sine egne følelser på alvor, også respektere den andres følelser uansett hvilken retning de går i.

Å kommunisere lengsler og følelser til en jente en er blitt forelsket i, er en svært risikofylt affære. Men det er vel ingen vei utenom denne risikoen dersom en ønsker å etablere et forhold. En må våge å være sårbar og investere i andre uten å tenke at det nødvendigvis kommer til noe mer enn det. Gjensidig respekt for hverandre er sentralt i denne sammenheng. Så kommer det selvsagt også et tidspunkt der en blir nødt til å være tydelig med sin intensjon, og kommunisere sine følelser og ønske om å bli bedre kjent, kanskje invitere til å finne ting å gjøre sammen som vil bygge vennskap.

Vår erfaring er at mange p.g.a frykt for avvisning ofte gjør noen feil i sine tilnærmelser. Dersom utgangspunktet er at man har et lavt selvbilde, kan man nærmest forvente å bli avvist før en er blitt det. Et slikt utgangspunkt vil fort føre til en altfor rask prosess i det en prøver å nærmer seg en jente. For å få den «uunngåelige» avvisningen overstått og ikke «hale det ut», så kan utfordringen til den man er interessert i kanskje komme altfor raskt. Dersom en legger press på en jente for tidlig, for å få vite hvor hun står, vil hun mest sannsynlig trekke seg unna, men det er ikke sikkert det heller dersom hun er like forelsket i deg som du i henne. Som du forstår er det ikke alltid like lett å gi de rette råd i denne sammenhengen. Det handler selvsagt også om at vi ikke kjenner deg og dermed er det ikke sikkert det vi forsøker å komme med her er særlig relevant for deg. Vi håper likevel at noen av disse refleksjonene kan være til hjelp.

Vi vil også utfordre deg til også å besøke andre miljø enn bare det du er vant til. Kanskje kan det noen ganger være lettere å komme bort i fra den vanlige kulturen du er vant til, og prøve å få deg venner et annet et annet sted, dersom du ikke har prøvd det. Det kan gjøre noe med deg uansett og berike deg.

Husk at du ikke trenger stresse med å prøve på å «selge deg inn» ved å spille en rolle for jenta, men vær den du er. Det har ingenting for seg å late som en er en annen enn den en er, det vil uansett bli avslørt før eller seinere. Vær åpen og by på deg selv, så slipper dere å overraske hverandre med den en egentlig er etter en stund. Det kan å så fall bli krevende. Samtidig er det naturlig at en oppdager nye sider ved hverandre også etter hvert som en blir bedre kjent, men da snakker vi ikke om dårlige sider en bevisst har prøvd å holde skjult for hverandre. Vær ærlig, det vekker tillit. Det er ingen som er perfekte, hvilket vi vet, men av og til førsøker å skjule. Vi vet at dette kan være krevende, men samtidig er det ikke så mange andre måter, enn å håpe, tro og be om at den en er, en dag blir likt og oppdaget av en jente som liker deg for den du er og som du også liker og trives sammen med.

Vi utfordrer deg til å finne deg en god venn eller leder i din sammenheng som du har tillit og si at du trenger noen å snakke med om dette. Alltid godt å ha noen å hente støtte fra og dele viktige ting i livet med, som også kan komme med gode råd til deg basert på at de kjenner deg bedre enn det vi gjør. Ønsker deg:
Lykke til!