Alkohol og alene som kristen

Hei!

Jeg lurer på hva de står om det å drikke alkohol i bibelen? Går siste året på ung.skolen nå og de aller fleste drikker. Har ca.2 venner i klassen som ikke drikker, men bestevennen min og noen andre venninner av meg har valgt å drikke. Jeg har ikke noe lyst til å drikke, jeg vil ikke være som alle andre. Men er det galt, eller ikke bra å drikke? Spesielt når du er kristen? Jeg vet at det er best å være på den sikreste siden å ikke drikke i det hele tatt, men jeg kjenner kristne som drikker. Jeg blir så forvirret.

I tillegg føler jeg meg ofte som den eneste kristne i vennegjengen min, og det er vanskelig å unngå baksnakking. Jeg vet at det er galt, å greier av og til å stoppe det, å si, 'dette kan vi ikke gjøre' eller 'jeg vil ikke snakke om dette!' Men det er ikke alltid like enkelt, derfor tier jeg av og til bare. Er det like galt som å være aktiv i baksnakkingen?

Jeg har også veldig vanskelig for å snakke om følelsene mine. Ingen, absolutt ingen (uten om gud så klart) vet hvordan jeg føler det. Ikke at noen bryr seg. Jeg får alltid høre om hvordan andre har det, og jeg vet ikke hva de forenter at jeg skal svare. Jeg prøver å oppumtre dem, og hjelpe dem, men det er ikke like lett når plutselig alle vennen mine sliter! Jeg har ikke krefter til å hjelpe alle hele tiden, når jeg som regel sliter selv. Jeg trenger noen jeg kan stole skikkelig på, en kristen venn, men dette er ekstra vanskelig. Min bestevenninne sliter så mye og har mistet forholdet til Gud fullstendig. Det at alle vennen mine sklir bort fra Gud sliter på meg. Jeg vil ha det Gud har å tilby, ikke det verden har. Jeg ville være det Gud vil jeg skal være, ikke verden. Nå begynner jeg også på videregående til neste år. Der er det omtrent ingen som er kristne, og jeg har skikkelig lyst på en ny bestevenn, kristen eller ei egentlig. Jeg er så sinsykt lei av å være alene.

Jeg leser i bibelen, men er liksom ikke helt sikker på hvor jeg skal lese, eller evt begynne å lese. Har du noen tips? Wow, ble en hel tekst dette her... Har så mye mer å skrive, å spøre om, men har for lite ord og plass.

Hei!

Du tenker mange kloke tanker, og jeg skulle ønske at du hadde en voksen å dele alle tankene dine med. Du lurer på mange ting som det blir altfor kort å svare ordentlig på i et slikt forum som her.

Først av alt vil jeg si til deg at dersom du ikke har lyst til å drikke, så skal du ikke gjøre det. Det er så utrolig viktig at du følger dine egne grenser og bestemmer selv hvor og hva som skal være grensene dine. Det er kjempemodig av deg når du ikke ønsker å være som alle andre. Det er bare død fisk som følger strømmen, heter det i et ordtak. De levende fiskene strever seg alltid oppover og mot strømmen.

Dersom du tør å stå på standpunktet ditt, vil de andre få respekt for deg og valgene dine, selv om du også må tåle å høre litt motargumenter.

Når det gjelder alkohol, så var det vanlig før at kristne ikke drakk. I dag velger noen kristne å drikke og andre ikke. Det står ikke noe i Bibelen om at det er synd å drikke, men Bibelen er likevel veldig tydelig på at det ikke er bra å drikke seg full. Drikk dere ikke fulle på vin, for det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden! (Efeserne 5.18)

Alkohol er egentlig en gift som påvirker sentralnervesystemet, den gir hevet stemningsleie, redusert selvlkontroll, økt impulsivitet, kritikkløshet og økt risikovillighet. I tillegg fører det til svekket hukommelse, bevissthetsreduksjon og redusert bedømmelsesevne (Folkehelsesinstituttet.no). Alkoholen gjør enorme skadevirkninger i samfunnet vårt, både i enkeltmenneskers liv, i familier og i omgivelser, og er vårt største sosialmedisinske problem.

Vårt forhold til alkohol vil dermed ikke bare være av personlig karakter, men mer en totalbedømmelse av hva som er best for både meg, familien min, nesten min og samfunnet. For det jeg velger vil få konsekvenser for andre. Og dermed blir ofte måteholdet det største problemet. Det er lett å ta avstand fra fyll, men de som drikker med måte blir dermed et “godt forbilde”. Men "måtehold" som begrep er ganske håpløst fordi vi legger så forskjellige ting i det. For noen er måtehold en pils fredagskvelden, eller to glass rødvin for dagen. For andre er det at man drikker tett i helgen, men ikke ellers i uken.

Paulus oppfordrer oss til å være forbilder for andre mennesker. Og forbilder er vi alltid, enten vi vil eller ikke. (Tit 2, 6-7) Derfor trengs mange flere edru mennesker er ute. Flere som tør å be om en cola, og dermed gjøre det lettere for andre mennesker å stå imot drikkepresset. For måten vi drikker på, kan få konsekvenser for andre mennesker. Det aller beste var om vi fikk en ung generasjon mennesker som kunne gjøre det mindre normalt å drikke alkohol.

Les også svarene vi har under tema alkohol på nettsiden vår, som:

Alkohol og alene som kristen

Drikke vin som kristen?

Se også mer om alkohol på linkene her:

Seminar: Kristne og alkohol - Rune Larsen - UL2012

Kvifor eg ikkje drikk alkohol

Du har også et godt forsett når du ikke ønsker å delta i baksnakking. Men det er ikke alltid like enkelt å hindre andre og du kan ikke styre hva de gjør. Det er bra at du prøver å dreie samtalen over på andre tema og være positiv, og kanskje kan du etter hvert påvirker vennene dine positivt med måten din å være på. Kanskje du skulle tatt det opp med vennene dine en gang, at det gjør noe med både dere selv og holdningen til andre mennesker at dere snakker negativt om andre. Du skal uansett ikke ta ansvar for det andre velger å gjøre, men bare stå fast på den du selv ønsker å være og på den måten er du et godt forbilde.

I bibelen står det at Den som vokter sin munn, bevarer sitt liv. Og at den som sprer velsignelse, blir også selv velsignet. (Ord 4,24. 11, 25 og 13,3) «Er det noen som elsker livet og gjerne vil oppleve dager med lykke? Pass da din tunge for ondsinnet sladder og dine lepper for svikefull tale! Sky det onde, og gjør det gode! Søk fred, og jag etter den!» (Salme 34, 13-15)

Det er trist å høre at du ikke har noen du kan snakke ordentlig og fortrolig med om tankene og følelsene dine og at du ikke har noen kristne venner som kan støtte deg. Dersom det ikke er noen menighet eller kristent ungdomsfellesskap på stedet der du bor, kan det bli ganske ensomt for deg. Kanskje du kan bli kjent med noen over nett, reise på leirer eller søke deg til en kristen internatskole. Oppsøk i alle fall en voksen som du kan stole på som kan gi deg råd i dette. Det er ikke bra for deg å stå sånn alene.

Det kan være lurt av deg å skaffe deg noen andaktsbøker og kristne bøker som kan oppmuntre deg. Søk etter oppbyggelige ungdomsbøker på Hermon forlag, Luther forlag eller Prokla-Media.

Og ikke minst les i bibelen. Begynn i det nye testamentet og les evangeliene først og så videre utover. Be Gud om å tale til deg gjennom ordet, så vil du kjenne at han fyller deg med kraft, glede og mot. Ordet er kraftig og levende og virker på deg selv når du ikke forstår alt. De er liv for deg! (Ord 4, 20-22)

Gud er for deg og vil lede og støtte deg. Lykke til!

Vennlig hilsen Gutt ogJente.no