Barbering før bryllupsnatt?

Hei :) Jeg er ei jente som er 18 år og skal gifte meg. Jeg lurer på om jeg skal shave meg der nede før bryllupet.. Ingen av oss har hatt sex før, og jeg vet ikke hva som er vanlig. Blir det dumt å spørre han siden vi ikke er gift ennå? Jeg vet at jeg kan prøve å ikke gjøre det til bryllupsnatten, men jeg vil jo at den skal være perfekt. Egentlig så lurer jeg bare på hva som er vanlig blant kristne, og om det blri teit å spørre ham... Håper på svar! Hilsen meg :)

Hei,

Det er ikke teit at du spør forloveden din om hva han tenker om dette selv om dere ikke er gift enda.! Hvis det ikke er så lenge til dere skal gifte dere bør dere uansett snakke om hvilke forventninger dere har til bryllupsnatten, hvilken prevensjon dere eventuelt vil bruke når dere gifter dere og hvilke forventninger, bekymringer o.l dere har i forhold til sex generelt. Bryllupsnatten blir sjelden “perfekt” men kan være en fin start på et langt og godt samliv som bare blir bedre med årene hvis man er åpne og ærlige med hverandre.

Det er helt naturlig å ha mye hår rundt kjønnsorganene, men påvirkningen fra det man ser i blader og på film spiller sterkt inn i forhold til våre egne valg og vurderinger. Det er mye fokus på kropp og intimitet i det offentlige rom og det skaper usikkerhet om forventninger. Hvis du velger å ikke snakke med forloveden din om dette før bryllupet, må du selv finne ut hva du er fortrolig med. Forloveden din vil nok uansett ikke ha fokus på dette på bryllupsnatten.

Når det gjelder hårfjerning, er det noen som fjerner alt, andre fjerner ingenting, og mange velger en mellomløsning. Og vi tror ikke det er noe som er mer vanlig for kristne enn ikke kristne. Dette er noe dere kan snakke mer om når dere blir gift og etterhvert kan dere sammen finne ut hva dere to liker best.

Vær obs på at når du fjerner hårene kan huden bli rød og irritert, det kan oppstå røde nupper av betente hårsekker og små sår som bruker tid på å gro. Når hårene vokser ut igjen, kan det lett stikke og klø litt.

Les også: Barbering nedentil

Både kroppshår og kjønnshår har en nyttig funksjon for kroppen vår. Hårene skapet et lite luftrom mellom huden og klærne slik at luften får sirkulere. Det er med på å gjøre det mindre klamt om sommeren og litt varmere om vinteren. Hårene holder også på fuktighet og hjelper for fordampning av svetten.

Lykke til!