Bifil

Hei.

Jeg er en 21 år gammel bifil gutt, som lurer på hvordan jeg kan få fokuset vekk fra menn. Jeg mener og tror at homofil sex er galt og umoralt, allikevel kan jeg ikke nekte for at jeg har en sterk tiltrekning til det andre skjønn.
Jeg har aldri hatt sex, og har lovet meg selv at jeg aldri skal ha sex men en mann, men med alderen har denne tiltrekningen blidt vanskeligere å undertrykke.
Hva skal jeg gjøre?

Hei og takk for spørsmålet!

Vi forstår at det kan være vanskelig å streve med disse følelsene. Det er ikke bare mennesker med bifile eller homofile følelser som opplever at de kan få lyst på seksuelle handlinger og relasjoner som er i konflikt med hva de innerst inne kjenner er galt. For eksempel kan en som tror på det Bibelen sier om seksuelle grenser også kjenne på seksuell lyst i forhold til personer han eller hun ikke er gift med, på tross av at Bibelen bare gir rom for seksuelle relasjoner innenfor ekteskapet mellom en mann og en kvinne. Mennesker uansett livssyn kan kjenne seg igjen i at de blir seksuelt tiltrukket av andre mennesker enn deres egen kjæreste eller ektefelle, og de må da velge å ikke gi etter for disse lystene for å være trofast mot kjæresten eller ektefellen.

Alle mennesker kan kjenne på lyster og impulser til å gjøre seksuelle handlinger som vi vet ikke er riktige, for eksempel å gi etter for en fristelse til å være utro. Vi må leve med at vi kan få lyst på seksuelle handlinger eller relasjoner som vi aldri får oppleve. Det handler ikke om å undertrykke disse følelsene og impulsene, men mer om å erkjenne at man må leve med at det er noen lyster og lengsler vi aldri kan få oppfylt.

Når du kjenner i din samvittighet at det ikke er riktig å ha sex med en person av samme kjønn, så blir dette på samme måte som en gift mann kjenner i sin samvittighet at han ikke kan ha sex med noen andre enn kona si. Selv om en gift mann kan bli fristet til å fantasere om sex med andre, så er dette en tanke han må la fare og ikke gi etter for. Han gjør dette fordi han ser at det er mye viktigere å ha et godt samliv sammen med kona si og fordi han vet at trofasthet mot henne er bedre enn å gi etter for andre seksuelle fristelser. Det er ikke hva vi føler som definerer oss som mennesker, det er mye viktigere hvilke handlinger vi velger å gjøre eller ikke gjøre. Forskjellige mennesker opplever ulike seksuelle fristelser, og vi kan alle utfordres på å følge vår samvittighet og ikke de seksuelle impulsene. Det lønner seg ikke å trosse samvittigheten.

Tiltrekning og forelskelser kan komme og gå, men vi velger selv om vi fyrer opp under disse følelsene og gir dem næring. På samme måte som vi må gi slipp på forelskelse som ikke gjengjeldes av den vi er forelsket i, må vi noen ganger gi slipp på følelser av andre grunner. Siden du forteller at du er en bifil gutt går vi ut fra at du kjenner deg erotisk tiltrukket av både jenter og gutter og at du også kan bli forelsket i mennesker av begge kjønn, ikke bare i andre gutter. Og siden du opplever at det ikke er riktig å ha en seksuell relasjon med en annen gutt, så må du også bestemme deg for at du vil gi slipp på en sterk tiltrekning eller forelskelse rettet mot en annen gutt. Du kan også bestemme deg for at du ikke vil gi etter for seksuelle fantasier om andre gutter og menn, på samme måte som du ikke ville gitt etter for fristelsen til å være utro mot ektefellen din hvis du var gift. Og siden du har evnen til å bli tiltrukket og forelsket i både gutter og jenter er det stor sannsynlighet for at du før eller senere vil finne en person av motsatt kjønn som du vil være tiltrukket av og som kanskje ønsker å dele livet sitt ditt med deg.

Husk også at valg av ektefelle handler mye mer om godt vennskap og trofasthet enn om seksuell tiltrekning og sex. Du også legge denne saken i Guds hender og be om hans hjelp til å finne din fremtidige ektefelle. Ta gjerne kontakt med en menighetsleder, prest, pastor eller sjelesørger som du kan snakke med å be sammen med. Han eller hun kan også hjelpe til med å sortere tanker og følelser slik at du lettere kan ta gode valg og leve det livet Gud har skapt deg til å leve.

Lykke til!