Bikini på stranden

Hei! Er det galt av en kristen å bruke bikini på stranda? (Har alltid gjort det selv, har aldri reflektert over det før siden det er så vanlig). Hvor går grensene for hva som er sømmelig/anstendig bekledning og er det mest kulturelt betinget/situasjonsbetinget? Hvordan skal vi bruke Bibelen i slike spørsmål? (...når det gjelder naturlig bluferdighet, å unngå å vekke begjær, hvilke steder på kroppen som skal være private osv.) Hilsen jente i 20-årene

Hei!

Og takk for et relevant spørsmål!

Bibelens råd når det gjelder påkledning handler først og fremst om at vi skal kle oss sømmelig. "Sømmelig" er kanskje ikke et veldig mye brukt ord i våre dager, men hvis vi slår opp i synonymordboken gir den oss bla disse synonymene for sømmeligt: verdig, riktig, oppriktig, dydig, anstendig og bluferdig.

Det er ingen tvil om at forståelsen for hva som er sømmelig vil variere i forskjellige kulturer og land, og også til forskjellige tider. Grensen for hva som er sømmelig kommer mao ikke med to streker under svaret. Men en nøkkel til å forstå hva som er sømmelig kan være å sjekke ditt eget hjertes intensjoner og motivasjoner. Kler du deg for å for å spille på sex, og dra oppmerksomhet til kroppen din, er det store sjanser for at det er det Bibelen ville kalle usømmelig. Kroppene våre tilhører Gud, og Han vil at vi skal bruke dem til hans ære og ikke av egoistiske grunner. (Kor 6:19-20)

Men at Bibelen oppfordrer til å kle seg sømmelig betyr ikke at den oppfordrer oss til å være skamfulle over egen kropp. Vi er skapt på skremmende, underfullt vis! (Salme 139) Nettopp derfor skal vi få lov til å kle oss i verdighet og anstendighet.