Blir ekskludert - hva skal jeg gjøre?

Hei!
Jeg er med i en trofast gjeng på skolen. X har vist interesse for å bli med i vår gjeng, og det synes vi er helt greit. Jeg har vært inkluderende overfor X på ulike måter, men jeg føler at X bare behandler meg som luft. X ekskluderer meg fra eventer som de andre i gjengen blir invitert på, og da føler jeg liksom at "utakk er verdens lønn". Jeg trives ikke på skolen pga dette, og gleder meg bare til å bli ferdig. Det føles ikke riktig av meg som kristen å bare ekskludere X fra mine eventer, men jeg vurderer å gjøre det nå siden jeg ikke blir invitert. Hva tenker dere? Jeg opplever det som en slags mobbing.

Hei.

Det er viktig at du tenker på hvordan DU vil fremstå som person og hvordan du VIL være. Hva x gjør og sier handler om han/henne og ikke om deg. Hold fast på den personen du vil være og vær slik uansett hva andre gjør eller sier. Ikke la noen forandre deg eller ved sin væremåte smitte deg til å bli en du ikke ønsker å være. Dette er ikke lett, men minn deg om det hele tiden slik at du ikke risikerer å bli smittet av andres umodne oppførsel eller mobbing. Det er så lett at en selv begynner å gjengjelde slik adferd og så er en blitt til en person en ikke vil og gjør ting en ikke er stolt av.

Det virker som om du har gode og trofaste venner, og dersom du ikke forandrer deg nå (for å ta igjen) så vil de fortsatt like deg og være dine venner og ønske å ha deg med nå de samles. Ikke la det bli en kamp der de må velge mellom x og deg, ikke la deg lure til å bli en som utestenger og baksnakker. Bare fortsett å vær deg selv, og det «verste» du kan gjøre mot noen som ikke vil deg vel, er å være snill mot dem…det svir verre en hevn.

«Utakk er ofte verdens lønn» dessverre. Hold deg sammen med gode venner og ikke fokuser på hva x gjør og ikke gjør. Snakk med helsesøster eller en annen voksen dersom dette problemet gjør at du gruer deg til skolen og det går ut over trivsel og humør. Fyll deg og tiden din med positiv aktivitet og fokuser på det som er bra. Husk at du har venner og de vil ikke svikte deg dersom du er deg selv. Så hold fokus på å bli enda flinkere til å være den ekte utgaven av deg selv!

Lykke til!