Bruker porno men vil slutte

Heisann. Jeg sliter med å ha til vane å bruke pornografi og liknende hjemme. Ønsker å vende meg av og helst å klare holde meg så nært sølibat som mulig eventuelt intil jeg har giftet meg. Det jeg lurer på er om det er mulig for en mann å holde seg fullstendig borte fra sex (onani, porno, samleie osv) i det uendelige, eller vil man alltid et tidspunkt "sprekke" (også bokstaveligtalt).

Gutt 21.

Hei Gutt 21

Porno fremstiller sex helt løsrevet fra kjærlighet og trofasthet og gir et feil bilde av sex. Porno kan være veldig vanedannende og kan gi unaturlig stor lyst på sex. Porno kan også gjøre at du blir kåt av ting som du ellers ville synes var unaturlig eller får lyst til å gjøre seksuelle handlinger som kan være skadelige. Derfor veldig bra at du ønsker å slutte med å bruke porno.

Det er fullt mulig å kutte ut porno, og ingen tar skade av ikke å ha sex. Det er ingen fare for å sprekke selv om man ikke har sex eller onanerer. Hvis man ikke får utløsning på andre måter, ordner kroppen dette selv ved at man av og til får sæduttømning mens man sover. Men for å slutte med porno og onani kan det være en stor hjelp å finne positive ting å interessere seg for. Jo mer du fokuserer på andre positive ting, desto lettere vil det være å ikke bli styrt av seksuelle følelser. Det å ikke bli styrt av slike følelser er noe du vil ha stor nytte av hvis du senere gifter deg. Da blir det også mye lettere å være trofast mot ektefellen din.

Om du ikke klarer å slutte på egen hånd, anbefaler vi deg å snakke med en voksen du stoler på om dette, for eksempel en prest, pastor eller sjelesørger. Noen ganger kan det være nyttig å ha noen å være ansvarlig overfor. Når du vet at du skal snakke med denne personen igjen om hvordan det går, blir det kanskje mindre fristende å bruke for eksempel nettporno.

Det finnes også en egen nettleser som du kan installere på datamaskinen din som sender rapport til en du har gjort avtale med hvis du går inn på pornosider på nettet. Denne kan lastes ned gratis her:

http://www.x3watch.com/x3watchfree.html

Vi anbefaler deg også å lese disse artiklene:

Tre løgner pornoen forteller deg
Avhengig av porno
Fri fra porno
En historie om onani og seksuelle følelser
Kan det være bra å ikke onanere?