Crush på gutt - men venninne mener han er overlegen

J16
Jeg har crush på en gutt, og bor på internatskole. Men venninnen min mener at han er kjempe overlegen. Men det kan jeg ikke skjønne for han virker som den snilleste ever! Man blir bare glad av å være med ham! Synes du jeg skal høre på henne og slutte å like ham?

Hei og takk for spørsmålet!

Forelskelse kan være vanskelig, både i din alder og senere i livet. Det er en veldig flott følelse, men det hender at den gjør at man ikke ser alle egenskapene til personen man er forelsket i.

Venninna di spør deg om dette er en bra person for deg, og det er alltid et godt ment spørsmål. Dere kan alltids ha delte meninger om personer, men det kan være lurt å lytte til dine nærmeste som kjenner både deg og den personen du er forelsket i. Du kan jo spørre mer om hva hun mener med det for å høre om hun ser andre holdninger hos ham enn du gjør.

Selv om forelskelse er en følelse det er vanskelig å styre, kan man velge om man vil satse på en person eller ikke. Satser man ikke, går faktisk følelsene over etter hvert, så du kan selv gjøre et aktivt valg. Da er det kanskje lurt å stille seg selv noen spørsmål (og være helt ærlig ;-)):

Har du blitt godt nok kjent med ham til å kunne virkelig si hvordan han er? Har han de samme verdiene som du har? Er han bare snill med deg fordi han ser at han får oppmerksomhet hos deg eller er han snill med andre også? Har dere felles interesser? Kan du se for deg at du kan bli sammen med ham og vil han respektere deg?

Ellers anbefales det å lese artikkelen Hvordan vet to kjærester at de passer sammen.

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no