Er avhengig av porno og har gjort noe grusomt

Jeg gjorde nylig den mest grusomme tingen jeg kunne ha gjort.

Jeg har i lengre tid vært avhengig av pornografi, men har ikke påvirket mitt daglige liv til noe grad, helt til nå.

Jeg var på tur men noen venner, inkluderende et par jenter, på denne turen hadde vi blant annet et basseng, og en gang da vi var ferdige å bade gikk jeg for å skifte, da jeg fant ut at to av jentene skulle inn å skifte rett etter meg, gjorde jeg den mest grusomme tingen jeg kunne tenke meg. Jeg satt opp en haug med klær å gjemte mobilen min mens jeg satt på opptak og løp ut. Jentene fant ut av dette med en gang og konfronterte meg om dette og jeg, på mitt aller værste beklagde og unnskyldte meg, til tross for at ord ikke betyr mye etter en hendelse som dette. Jeg klarer ikke slutte og tenke på det og har mistet all respekt for meg selv. De sier de tilgir meg, men at de ikke stoler på meg mer og jeg vet ikke hva jeg gjør lengre. Holdt meg unna porno etter dette, men er bare vond hele døgnet og får ikke fred.

Hei!

Takk for at du skriver til oss.

Vi i GuttogJente.no regner med at du er en kristen gutt som ønsker en tilbakemelding på et kristent grunnlag siden du spør på vår nettside.

Det som du sier at du har gjort mot dine venninner er som du selv sier en ikke grei ting å gjøre. Dine venninner har nok med rette opplevd at dette er langt over grensen for hva de kan tillate. At de har valgt å tilgi deg og ikke gjøre noe mer med denne «episoden», det tenker vi at du må være svært takknemlig for. Husk på at filming på denne måten faktisk rammes av straffeloven. Dvs. det er forbudt ved norsk lov og kan anmeldes. Vi tenker dermed at du med god grunn kan være takknemlig for at det ikke gikk verre enn det gjorde for din del. Kanskje hadde det gått annerledes dersom dette hadde blitt oppdaget senere, f.eks etter at det var gjort opptak av jentene nakne i garderoben. Om det hadde blitt oppdaget eller ikke er ikke den egentlige problemstillingen her, men det at du faktisk gikk så langt som du gjorde. Hvordan kom du dit at disse planene ble iverksatt?

Vi tenker oss at du nok selv er inne på noe når du sier at pornoavhengighet kanskje er en medvirkende årsak til at du begikk denne handlingen. Bibelen sier oss at når vi ligger under for noe, er avhengig av noe som er usunt og imot Guds vilje for oss, så er vi slave under den synden, på en måte. Et bilde på at pornoen kan bli en usunn slavedriver som hele tiden presser deg lenger på dine grenser for at du skal føle at du opplever spenning og tilfredsstillelse. Slik kan også porno virke på følelseslivene våre. Mange sliter med denne avhengigheten og vi har mange svar liggende på nettsidene våre om andre som sliter med porno avhengighet, og som ønsker seg fri.

I pornoindustrien er alle seksuelle grenser overskredet. Pornobransjen er kynisk og tjener penger på menneskers lyst og begjær. Det Gud har ment som det mest vakre og intime mellom en mann og en kvinne blir redusert til en slags forbruksvare. Menneskesynet er uverdig og blir revet ned. Bransjen overlever på bakgrunn av at mennesker blir «hektet» og hele tiden vil søke å oppleve mer og mer. Dette er det mange som lider under og ikke slipper fri fra. Ikke minst er det mange jenter og kvinner som blir mishandlet og behandlet forferdelig dårlig i denne bransjen.

Det vi tenker er viktig for deg i den situasjonen som du er i nå, er at du greier å komme deg ut av denne overveldende følelsen av skam og skyld som du nå sliter med. Veldig bra at du har tatt konsekvensen av det du gjorde og sluttet med porno. Men for at du skal komme videre i livet ditt og få tilbake fred med deg selv og Gud vi vil oppfordre deg til å finne en leder, helst en mann, i en eller annen menighets-sammenheng der du bor og spørre om han kunne tenkt seg å prate med deg om noen av utfordringene i livet ditt.

Det som er så flott er at Gud inviterer oss alle til å komme med det som er vanskelig og tungt å bære til han. Matt 11:28 Kom til meg dere som har tungt å bære og jeg vil gi dere hvile. Bibelen sier at i troen på Jesus kan vi finne fred og hvile og fred i vår skyldfølelse og i våre synder (gjerninger som ikke er gode i Guds øyne). Han tok på seg vår skyld og vår skam i det han ble gjort til synd og tok straffen for våre feil på korset. Dette er evangeliet som er gitt oss for at vi skal få del i Guds rettferdighet. Han ser deg som en som ikke har gjort noe feil eller galt (syndfri) ved troen på Jesus.

Noen ganger er det vanskelig å få gjort dette på egenhånd og bibelen sier at vi som kristne skal hjelpe hverandre med det som er vanskelig. Når vi sliter med å ta imot tilgivelse for det vi har gjort, sier bibelen at vi kan bekjenne det gale vi har gjort for hverandre, og vi kan på Guds vegne uttale at Gud har tilgitt oss, når vi i oppriktighet kommer til han og bekjenner at vi har gjort noe som er galt. Les i 1.Johannes 1:9 Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.

For å gjenvinne tillit og troverdighet fra dine venninner og venner, er det helt nødvendig for deg å vise over tid at du ikke representerer det du gjorde i garderoben og at du oppriktig talt angrer på det. Å finne en voksen leder en kan treffe jevnlig å prate med om hvordan det går med de utfordringene du har, vil være en måte å ta ansvar på, slik at du over tid kan bygge opp igjen tillit rundt deg. Dersom du ikke tar ansvar for noe som helst i forhold til det som skjedde og det at du sliter med porno-avhengighet så vil nok ikke denne tilliten bygges opp igjen av seg selv.

Du må nok ta ansvar for selv å aktivt bygge opp igjen tillit rundt deg. Da trenger du noen til å gå sammen med deg, det tror vi ville vært til stor hjelp. Noen som gir seg selv taushetsplikt som du kan være åpen og ærlig med og at du kan leve i lyset med ditt liv fremover. En som også kan hjelpe deg med troen på Jesus og formidle Guds godhet og kjærlighet til deg. Gud er glad i deg og elsker deg og har betalt den optimale pris (sitt eget liv) for at du skal finne tilgivelse og fred med deg selv, med Gud og dine venner, og nyte gleden ved å ha fellesskap og vite at du er ønsket av Han. Dette er den kjærlige og forsonende kraft som ligger i den kristne tro.

Vi ønsker lykke til med dine valg i tiden fremover, og håper du vil greie å ta imot tilgivelse og etter hvert vinne tillit tilbake blant dine venner.