Gå til innhold
☰ Meny

Er Bibelen misforstått?


Jeg stusser litt. Føler Bibelen er misforstått når det kommer til sex før ekteskapet. Sånn som jeg tolker bibelen, må man ikke først gifte seg og deretter kunne ha sex. Jeg ser det mer som at når man har hatt sex, er man gift? Er det ikke det det egentlig står da? Jeg skjønner ikke hvorfor det legges så mye vekt på selve seremonien. For da Bibelen ble skrevet var det jo sånn at de lå sammen, også ble de beregnet som ektefeller/mann og kone? Jeg tror virkelig at sex bare er noe som skal være mellom en mann og en dame og noe som er forpliktende livet ut. Så alt det er jeg enig i. Men sånn jeg ser det er man gift og forpliktet som en ektefelle i det øyeblikket man har sex.



Hei,

Takk for spørsmålet ditt. Tolkningen du beskriver, at man er gift når man har hatt sex, er en kjent misforståelse av bibelteksten i 2. Mosebok kapittel 22 vers 16. Der står det "Når en mann forfører en jomfru som ikke er lovet bort, og ligger med henne, da skal han betale brudeprisen og ta henne til kone." Det står ikke at de ble gift, men at de måtte gifte seg. På det gamle testamentes tid var det slik at Moseloven sa at man måtte gifte seg hvis man hadde hatt sex med noen før ekteskapet. Dette var fordi de to faktisk var blitt en kropp, slik som Bibelen sier at man blir av å ha sex med hverandre (1. Korinterbrev 6.16). Det er fortsatt slik at to som har sex blir en kropp. Forskjellen er at vi lever nå etter at Jesus døde på korset og stod opp igjen. Det betyr at vi kan blir fullstendig renset og tilgitt for alle synder vi har gjort (1. Johannes 1.9) pluss at vi som kristne har fått myndighet til å løse og binde i Jesu navn (Matteus 18.18). Vi kan både bli tilgitt og løst fra den vi har hatt sex med når vi omvender oss og kommer til Gud.

Les også: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Det å gifte seg med noen er et stort skritt å ta, og det er viktig at vi er helt sikre på at vi gjør det riktige før vi velger å gifte oss. Det å ha hatt sex med kjæresten er ikke det samme som å være gift med hverandre. Det å gifte seg er ikke bare en symbolsk seremoni, men en hellig offentlig handling der mannen og kvinnen inngår en pakt med hverandre som skal vare hele livet.

Du kan lese mer om dette i denne artikkelen: Pakten som viser hvem Gud er
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no