Er det greit å ha sex når du er 15?

Er det greit å ha sex når du er kristen, 15 år og kjæresten har tatt deg på puppene?

Hei

Det er ikke lurt å ha sex når en er 15 år. Når den seksuelle lavalderen er satt til 16 år, er det fordi også fagfolk mener det kan være skadelig med sex når man er for ung. Når man er så ung er man ikke klar for alle konsekvensene seksuallivet medfører av mulig graviditet, kjønnsykdommer, men også følelsesmessig tilknytning og påfølgende avvisninger.

Sex veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift. Denne nettsiden gir veiledning basert på det som står i Bibelen, derfor anbefaler vi uansett alder å vente med sex til man gifter seg. Vi mener at sex er noe som hører hjemme i ekteskapet, og er ment for å binde de to sammen for hele livet.

Les også: Er det lurt å ha sex som 13 åring? / Er det lurt å ha sex før man er 16 år? / Vent på meg! / 10 gode grunner for å vente med sex / Galt å kline? / Har man sex når man tar på puppene? / Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser?