Er det synd å forestille seg peniser?

Er det egentlig en synd i følge bibelen å tenke på å ha sex, og forestille seg det? Ikke med en bestemt person, men bare en generell tanke?Jeg forestiller meg noen ganger peniser. Er dette syndig?

Hei og takk for spørsmålet!

I puberteten våkner de seksuelle følelsene og interessen for kropp og sex. Der er helt naturlig at en tenker på slike ting og er nysgjerrig på det som har med kropp, nakenhet og sex å gjøre. Gud skapte seksualiteten vår og disse følelsene viser at kroppen blir kjønnsmoden og det er en forberedelse på å bli voksen og å finne en å stifte familie med.

Les: Har lyst til å se nakne damer

Når hormonene bruser, kan en bruke mye tid på disse følelsene og tankene, og det kan også gi fantasier rundt sex som ikke er bra for oss. I Bibelen sier Jesus at vi ikke skal gi rom for slike fantasier (Matteus 5,28), men holde tankene våre reservert for den vi skal gifte oss med.

Det kan være ganske vanskelig å få det til, men det er ikke umulig. Vi har gitt noen enkle konkrete råd om hvordan du kan gjøre det i svaret på dette spørsmålet: Vil stoppe å tenke urene tanker

Les også: Et gutteliv fylt av fristelser/ Kampen om renhet