Er det synd å være tykk, siden kroppen er Guds tempel?

Bibelen nevner at kroppen er Guds tempel, og er det derfor en synd å være tykk? Jeg mener siden vi liksom ødelegger/forgifter tempelet?
Jente 12 år som er litt for rund.

Heisann jente 12 år!

Først av alt vil vi påpeke at vi lever i et ekstremt kroppsfiksert samfunn. Syltynne modeller smiler til oss fra hvert butikkvindu og blad. Kroppene som vises fram er unge, vakre, spenstige, og feilfrie. Likevel er de stasjet opp og bildene redigert til det ugjenkjennelige. Vi vet ikke noe om hvordan dette påvirker deg i din hverdag, men dette massive trykket på å se tynn og fresh ut påvirker ofte egne oppfatninger og følelser rundt egen kropp. For mange kan det også bidra til at de danner seg et feilaktig inntrykk av kroppen sin.

Du spør om det er en synd å være tykk, og det er det ikke. Noen mennesker er genetisk disponert for å være store, mens andre er født med en bredere benbygging, som også kan påvirke følesen av å være stor eller tykk. Bibelen sier at kroppen har en egenverdi som skal respekteres, men kroppen er også, som du nevner, et tempel til Guds ære.

I Bibelen finner vi ord som kan sette oss fri oss fri fra både kroppsforakt og kroppsfiksering. Bibelen snakker også om at vi har blitt satt til å forvalte livet vårt- både tid, penger og egen helse. Det å leve sunt og holde kroppen i form er en god ting, men fokuset skal få ligge på at vi kan få bruke kroppen til egen nytte og til Guds ære.

Les også: Aldri god nok / Den perfekte kroppen