Er det greit å snakke om hvilke jenter som har fine pupper og rumper?

Er det greit som kristne ungdommar å snakka om kva jenter me synes har fine pupper/fin rumpe?

Hei,

Takk for et interessant og viktig spørsmål. Det er helt naturlig å være tiltrukket av det motsatte kjønn, og “like det man ser”.  Det er riktignok litt annerledes når dette for eksempel blir samtaleemner blant gutter i kristne sammenhenger. Det er også veldig stor forskjell på å synes noen er pen, og å snakke om at jentene har fine pupper eller rumpe. Fokuset blir annerledes og mer seksualisert når det retter seg mot bare kroppen.

Det er viktig å tenke over hva slags fokus man vil ha i kulturen man skaper med sine venner. Er det egentlig passende å diskutere kroppen til sine jentevenner? Kanskje ikke jentene ville synes det var noe hyggelig, både de som ble snakket om, og de som ikke var verdt å snakke om. Kroppsfokus er et stort problem i dagens samfunn, som går utover gutter og jenters selvbilde.

Les: Å se på noen med begjær.

Dersom dette blir hyppigere samtaleemner kan det øke fokuset på kropp og sex til et usunt nivå, som kan bli til begjær for personer. Man kan kanskje spørre seg om det er slik man egentlig har lyst til å se på jentene man liker. Er det dette som er viktigst å fokusere på hos en jente? Selv om man tenker slikt for seg selv - kan disse tankene få nytt liv og spre seg som en usunn kultur, som kan gjøre disse tankene større enn de burde være. I Matteus 5:28 sier Jesus at vi ikke skal se på kvinner for å begjære de. Dette er fordi vi skal spare seksualiteten vår til den vi gifter oss med.

Les også: Er det dumt å snakke om intime ting? / Hva er egentlig begjær?