Er prevensjonsmidler synd?

Er det synd å bruke prevensjonsmidler?

Hei og takk for spørsmålet!

Det var Gud som skapte sex, ikke bare for at vi skulle ha det godt i ekteskapet, men også for at vi skal få barn. Barn er en gave og ikke en ulykke. Hvis du ikke kan tenke deg å få barn med en person, bør du heller ikke ha sex med denne personen. Dette er en av grunnene til at samleiet bare hører hjemme i et livslangt ekteskap.

Bibelen sier at barn er en velsignelse fra Gud. Derfor bør vi også leve slik at et barn alltid er velkommen selv om det ikke var planlagt. Dette betyr ikke at vi må få så mange barn som mulig. Gud har skapt kvinner slik at de ikke er like fruktbare alle dager. Ved å unngå samleie i dagene rundt eggløsningen, kan man redusere sannsynligheten for å bli gravid. Det står ikke noe i Bibelen om at det er galt å unngå samleie på bestemte dager.

I dag finnes det også prevensjonsmidler som hindrer at man blir gravid, men disse virker på ulike måter. Når en sædcelle har smeltet sammen med eggcellen, har menneskelivet begynt. Bibelen er tydelig på at mennesket har uendelig stor verdi, også før det er født.

Derfor er det stor forskjell på prevensjon som hindrer befruktning og prevensjon som ikke gjør det. For eksempel vil kondom  hindre at sædcellene kommer i kontakt med egget. Det samme vil p-piller gjøre hvis man tar dem regelmessig og ikke glemmer en pille. Men prevensjonsmidler som spiral og såkalte ”minipiller” kan føre til at et befruktet egg ikke klarer å overleve i livmoren. Da avsluttes det spirende menneskelivet kort tid etter at det har startet. Hvis man bruker prevensjon er det derfor viktig å velge en metode som virker før befruktningen og ikke etter.

Når et par planlegger å gifte seg er det viktig å snakke sammen om prevensjon. For hvis man ikke har tenkt å få veldig mange barn i løpet av de årene kvinnen er fruktbar, må man bruke en eller annen metode for å unngå befruktning.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no