Farlig å shave låra?

Er det farlig å shave seg på låra? Jeg har hørt folk sagt det, men så har jeg sett noen som ikke har hår der. Er det isåfall en annen måte man kan fjerne håra der på?

Hei

Det er ikke farlig å barbere vekk hårene på låret. Men ulempen med å begynne med å barbere det bort, er at hårene som da vokser ut igjen kjennes stivere og mer stikkete. De små hårene som du nesten ikke ser nå vil også da vokse ut stivere og det vil føles som om du har fått mer hår enn du hadde før. Siden hårene vokser fort ut igjen og kjennes stikkete, vil du også måtte holde det ved like hele tiden. Derfor er det beste kanskje å la hårene på lårene være og ikke barbere dem bort, dersom du ikke har ekstremt mye og sjenerende mørk hårvekst.

Det finnes mange måter å fjerne hår på, som kremer, voks, epilering og lignende. Da fjernes hårene lenger inn og vokser ikke så fort ut igjen. De blir heller ikke så stive når de gror ut som når en bruker barberhøvel, men det er dyrere og litt mer arbeid å gjøre det. Noen opplever at hårene gror innover når de vokser ut igjen. Det kan gi røde nupper og små kviselignende prikker.

Det er forskjellig fra person til person hvor mye synlig kroppshår man har.  Noen har mye, andre har lite eller nesten ingenting. Dersom en har mørke hår er de mer synlig enn om de er lyse. Det er normalt å ha hårvekst på kroppen, og mange lar det bare være uten å gjøre noe med det. Det er helst jenter som pleier å barberer bort hårene og da helst under armene og på leggene. Det finnes kanskje gutter som gjør det også, men det er ikke så vanlig.