Fett hår

Hei!
Jeg er en jente på 13 år. Jeg får veldig fort fett hår, jeg aner ikke hvordan jeg kan unngå det. Jeg dusjer en dag, og neste dag er håret mitt fett. Hva kan jeg gjøre?!?
Hilsen Jente 13

Hei Jente 13 år

Det er slik at talgkjertlene produserer mer fett i puberteten, og dette påvirker både huden og håret. I pubertetsårene blir det derfor nødvendig å vaske håret litt oftere enn tidligere. Du bør kanskje undersøke om du skal bruke en annen sjampo som kan hjelpe deg bedre. Det er mange sjampoer for fett hår som du kan prøve, men de må jo også være mild mot hodebunnen og huden din ellers. Du kan spørre på apoteket om de kan anbefale en for deg. Noen opplever at håret blir fortere fett dersom de bruker balsam, så du kan prøve å ikke gjøre det og se om det kan hjelpe.

Lykke til.