Følelser for en god kompis

Hei, er en jente på 18 år, det har seg slik at jeg begynner å få følelser for en god kompis. Har kjent ham i noen år nå og vi kan snakke om det meste, jeg har snakket med ham når jeg har likt andre gutter og han har snakt om andre jenter han har likt. Det er kanskje derfor vi har blitt så gode venner fordi jeg likte noen andre og han viste om det. Jeg er ikke så flink til å snakke med gutter jeg liker, så hadde sikkert ikke blitt så gode venner vis jeg likte han i starten. Vi kan også snakke om tro og bibelen, men er redd jeg vil miste dette gode vennskapet vis jeg sier hva jeg føler om ham. Det er ting som han har gjort og sakt som kan tyde på at han kanskje har følelser for meg også, men kan liksom aldri være på den sikre siden. jeg vil ikke være den første som sier det i tilfelle følelsene ikke er gjensidig. hva skal jeg gjøre?

Kjære deg,

Dette er en vanlig, men også litt utfordrende situasjon. Og det er vanskelig å gi konkrete råd til hva du bør gjøre. Men før du gjør noe mer med dette, er det lurt å tenke gjennom: Er denne kompisen en gutt som kunne blitt en god ektefelle for deg? Har dere like verdier og ønsker for livene deres? For hvis du vet at svaret egentlig er nei, er det kanskje best å bare vente til forelskelsen går over.

Forelskelser går i bølger og dersom du lar det ligge dødt fra din side, og forsøker å la være å fantasere om han osv, vil følelsene til slutt bli svakere. Da har du heller ikke ødelagt noe i vennskapet deres. Er vennen din en du potensielt kunne giftet deg med, så kan du begynne med å snakke med Gud om situasjonen. Gud kjenner dere begge bedre enn dere kjenner dere selv. Han kan gi deg gode råd og veilede deg videre. Kanskje skal det være dere to, eller kanskje ikke? Det vil fremtiden vise.

Du kan også forsøke å finne anledninger der det bare er dere to. Å bruke tid sammen vil kunne vise deg om han har følelser for deg. Ikke legg opp til en date, men forsøk å finne muligheter som virker naturlige og spontane slik at dere får brukt tid sammen.

Les også: Har fått følelser for bestevennen

Samtidig, - når dere har vært gode venner så lenge, vil det jo kanskje være naturlig å snakke litt sammen om venneskapet deres og det du kjenner på. Gode vennskap kan legge et godt grunnlag for et forhold, og vennskapsføleser kan bli til kjærlighet. Når du deler følelsene dine, blir du sårbar, for det er en risiko for at de ikke blir gjengjeldt. Likevel er det kanskje ingen vei utenom dersom du skal få vite om det er gjensidig. Dersom dere ikke deler de samme følelsene, går det likevel an å bevare et godt vennskap dersom dere åpnet snakker om det og blir enig om å fortsetter der dere slapp. Men det kan bli vanskelig for den andre i et videre vennskap dersom han får følelse av å svikte deg, såre deg eller dersom du fortsetter å håpe på mer.

Lykke til!

Les også: Å elske er å være sårbar