Forelsket i en jente

Hei. Jeg er en gutt på 14 år som er veldig forelska i ei jente. Jeg har vert forelsket i henne siden vi var små, men så flyttet hun langt bort og mer så jeg ikke til henne. Jeg traff henne igjen på en leir vi var på i høst, og da kom forelskelsen tilbake. Hva skal jeg gjøre, siden jeg har funnet ut at hun har noe på gang med en annen?

Håper på svar :)

Hei gutt på 14!

Takk for spørsmålet. Om dette kan det være mye å si. Samtidig er det ikke noe enkelt å finne et fasitsvar.

Til å begynne med vil vi minne deg på at du bare er 14 år. Svært få ender opp med å gifte seg med noen de blir sammen med i denne alderen. Dette betyr derimot ikke at forelskelsen din ikke er reell, eller at den er ubetydelig.

Generelt er det en god “regel” å se på alle flotte jenter som en del av Guds gode skaperverk. Når du merker deg noe spesielt fint eller vakkert ved en jente kan det være en god øvelse å takke Gud for henne. Vi har nemlig lett for å få et egoistisk perspektiv, slik at vi tenker: ”Hun har jeg lyst på!” Merk deg forskjellen her. Det er på ingen måte noe galt med å forelske seg, men pass bare på at du ikke ender opp med å tenke at du ikke unner noen andre denne flotte jenta. Egoisme og misunnelse fører ikke noe godt med seg.

La oss snu det hele litt opp ned. Har du tenkt på hvem du selv ønsker å være? Og hva du vil at den du en dag blir sammen med skal like ved deg? Det kan være sunt å tenke over dette. Kanskje vil det være lettere for at du da ender opp med en som er riktig for deg. Men det betyr ikke at det ikke er greit å tenke gjennom hva slags kjæreste/kone du en gang vil få deg.

Generelt er det nok også en god regel å bruke god tid til å bli godt kjent med den du skulle være interessert i. Det er nok mange som har opplevd at forelskelsen har blitt så sterk at de har oversett viktige forskjeller. Slike forskjeller kan ha stor betydning for om dere kan leve god sammen i fremtiden. Hva slags verdier har hun? Hva slags tro? Hva drømmer hun om? Osv.

Det er vanskelig å si noe helt konkret om situasjonen du står i. Du skriver at denne flotte jenta ”har noe på gang med en annen”. Hvis dette oppleves vanskelig er dette helt forståelig. Utenom det som allerede er skrevet her kan det i et slikt tilfelle være lurt å få tankene over på andre ting. Gjør ting du liker med venner, og gjerne vær fysisk aktiv. Det kan hjelpe deg til å styre tankene over på andre ting, samtidig som det kan hjelpe på humøret. I noen tilfeller kan det også være lurt å unngå å treffe den det gjelder, men det trenger ikke å være sånn heller. Dette kan du tenke gjennom selv, du som kjenner best til din egen situasjon. Ut fra det du skrev høres det uansett ut som dere ikke treffes så ofte uansett.

Som sagt er det vanskelig å fortelle deg akkurat hva du bør gjøre. I noen tilfeller kan det være godt og frigjørende å fortelle denne jenta akkurat hva du føler for henne. Da kan jo du få vite hva hun tenker, og kan forholde deg til det. Samtidig skal du være oppmerksom på at dette også i noen tilfeller kan gjøre at det blir litt vanskeligere å opprettholde en helt naturlig relasjon mellom dere i etterkant. Noen ganger i livet må man likevel våge å ta noen sånne sjanser. Da er det viktig også å huske på at det ikke er noe nederlag å få et nei, eller en negativ respons. Det betyr ikke at det er noe galt med deg som person, men bare at det ikke ligger an til å bli dere to.

Et siste tips er å be til Gud, som bryr seg om ditt liv, og som ønsker det beste for deg! I Salme 37, 5 står det: ”Legg din vei i Herrens hånd, stol på ham, så griper han inn.” Og i 1. Peter 5, 7 står det: ”Kast alle bekymringer på ham, for han har omsorg for dere”.

Det kan også være godt å dele det du tenker på med noen du stoler på. Dette kan gjerne være en kristen som er eldre enn deg, gjerne en voksen. Ofte hjelper det å sortere tankene med noen som du vet bryr seg om deg, og som har erfaring.

Her er noen svar og artikler som også kan være interessante for deg å lese:

Hvordan gi slipp på følelser?
Skal jeg vente på han?
Forelsket i den rette
Å sjekke jenter
Jakten på den rette
På jakt etter den rette