Fortelle om fortiden?

Hei!
Jeg er ei kristen jente, i et forhold med en kristen gutt. Vi deler så og si alt, men jeg har enda ikke turt å fortelle han om enkelte ting fra et tidligere forhold jeg hadde, blant annet seksuell aktivitet.. Det har aldri vært tema om jeg er jomfru eller ei, på grunn av de veldig klare grensene jeg har nå, der jeg nekter sex før ekteskap. Vi har nå vært kjærester i over et halvt år, og det tærer virkelig på samvittigheten å skjule det for ham. Samtidig er jeg kjemperedd for den skuffelsen det kan bli for han, og hvordan han vil takle det generelt egentlig. I tillegg har jeg aldri fortalt noen om det presset som gamlekjæresten utsatte meg for, noe som er ganske tungt å bære på alene. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Bør jeg fortelle han om det, eller er det smart å vente med å fortelle sånne ting? Vi er forresten like gamle.
-Jente 16 1/2

Hei kjære deg.

Vi forstår godt at dette er vanskelig for deg. Det er ikke godt å gå rundt med dårlig samvittighet, samtidig er det vanskelig å dele noe som så personlig og sårt når du ikke vet hvordan du blir tatt imot. Fra en side sett, så er dere unge og det er ikke sikkert at han blir din fremtidige ektefelle. Det er ikke alle som trenger å vite alt om din fortid. Samtidig så forutsetter et seriøst forhold at man har tillit og trygghet til hverandre, at man er fortrolig med hverandre, at man er åpen og ærlig og ikke holder noe skjult.

Les: Har hatt sex, hva nå/

Dersom du tenker at dere begge er enige om at dere har et seriøst kjæresteforhold og ser for dere at dere kommer til å holde sammen, vil det være naturlig at du er åpen med ham. Vet du forresten alt om hans kjærestefortid? Du skriver at det aldri har vært tema om du er jomfru, men har det vært tema om han er jomfru? Hvis ikke, kan det være en naturlig måte å komme inn på temaet på. Dersom dere er seriøse i forholdet og ønsker å bli ordentlig kjent med hverandre, kan det være naturlig at dere  deler litt om livet på godt og vondt; om familien, fortiden og fremtidsdrømmer. Ikke ta alt på en gang, men begynn i det små og kanskje det dukker opp andre såre temaer som dere også kan dele med hverandre.

Les: Hva sier bibelen om de som har hatt sex/

Du kan risikere at han blir skuffet og såret. Kanskje det var viktig for ham at jenta hans var jomfru, slik at drømmen hans nå blir knust. Du må tåle at han blir skuffet og lei og at han kan trenge litt tid til å fordøye det. Kanskje han slår opp med deg, kanskje han tilgir deg. Det kan også hende at han tar det veldig fint og at han bare får stor omsorg for deg. Uansett så kan du ikke være i et seriøst forhold uten å gjøre opp fortiden. Og det vil være en stor lettelse for deg å få fortalt det, for det er god helse i god samvittighet, uansett hvordan reaksjonen blir.

Les: Å gifte seg med en som har hatt sex/

Det er viktig at du har gjort opp ditt tidligere forhold og fått avsluttet det ved å be Gud om tilgivelse og be Ham om å bryte de båndene som oppstod i den seksuelle relasjonen. Du trenger også å be kjæresten din om tilgivelse.

Les: Vil en kristen jente godta et jeg har hatt sex

Lykke til.