Gå til innhold
☰ Meny

Frelse


Hva vil det egentlig si å være frelst? Og hvordan vet man at man er freslt? Jeg har vokst opp i en kristen familie, og har alltid kalt meg selv for en kristen. Men når noen spør om jeg er freslt, så vet jeg ikke hva jeg skal svare! Det er på grunn av at jeg ikke helt hva det vil si å være frelst, og fordi jeg ikke vet hvordan jeg finner ut om jeg er det. Kan dere forklare meg litt om frelse? Takk :)



Kjære deg.

Ordet kristen har blitt ganske utvanna. Mange mener at de ikke er noe dårligere enn andre og dermed er de kristne, andre mener at siden de går i kirken og gjør så godt de kan, så er de kristne. Hvis vi selv kan bestemme hva det vil si å være kristen, blir poenget borte. Det er Bibelen som definerer hva det er å være kristen og være frelst. Frelse har med redning å gjøre. Bibelen sier at vi må frelses fra synden og det som den fører til. Resultatet av synd er at vi kom bort fra Gud.

Jesus kom for å frelse menneskene fra deres synder og gjenopprette forholdet til Gud. “For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.”Joh 3,16 Og det fins ikke frelse i noen andre. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker som vi kan bli frelst ved. Apgj 4,12
Bibelen bruker mange ulike ord om det: født på nytt, født av Gud, rettferdig, frelst, hellig, ”i Kristus” og flere andre.

Frelse handler om å ha fellesskap med Jesus. Når man vil bli kristen henvender man seg til Jesus og ber om å få bli født inn i Guds familie. Å bli kristen er å invitere Jesus inn i livet sitt som Herre. Å være kristen er å ha en personlig relasjon til Jesus. Å snakke til han og si det.
Ingen andre kan derfor fortelle deg om du er frelst. Men Bibelen er tydelig på at du selv kan vite at du er frelst hvis du har tatt imot Jesus.

”Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.” Apgj 2,21  ”Alle dem som tok imot han, dem gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.” Joh 1,12

”For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.” Rom 10, 9-10

Det kan hende du ikke har en bestemt dato og en følelsesmessig opplevelse. Kanskje du ikke kjenner noen følelser og til og med tviler av og til. Men dersom du har tatt imot Jesus, så har du fått Den Hellig Ånd inn i deg, og du er født på nytt. Det har skjedd et under med deg og du har blitt et nytt menneske innvendig.  ”Derfor, hvis noen er i Kristus, er han en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til.” 2. Korinterbrev 5,17

Jesus vil at du skal vite om du er frelst eller ikke, han vil at du skal være trygg som hans barn. Troen og tryggheten kommer til oss gjennom Guds Ord i Bibelen. Troen kommer .. står det. (Rom 10,17) Troen blir gitt deg som en gave gjennom Ordet. ”For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave” Ef 2,8

”Dette har jeg skrevet til dere FOR at dere skal VITE at dere har evig liv, dere som TROR på Guds Sønns navn.” ”Og dette er vitnesbyrdet: Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, eier livet, men den som ikke har Guds Sønn, eier ikke livet.” 1Joh 5, 11-13

Dersom du vil høre Jesus til og har sagt det til Ham, da er du hans barn og trenger ikke tvile på det, selv om du ikke føler det slik. Les i Bibelen og be Han tale til deg og gi deg trygghet og tro. Begynn gjerne i Johannes evangelium. Finn deg en menighet å gå i å få kontakt med andre kristne, det er til stor hjelp.

Ikke vær redd for å snakke med en kristen leder om det du tenker på. Gud har sagt at vi skal være i fellesskap med andre kristne, nettopp for at vi skal kunne hjelpe hverandre når vi tviler og synes ting er vanskelig

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttogJente