Galt i følge Bibelen å spise reker og hummer?

Hei!
Jeg er en person over 25 år. Lurer på om det er riktig å spise rekker og hummer og blåkjell osv..?
Jeg spørre fordi Bibelen er ganske klar over at man skal IKKE gjøre det, og det gyldig paragraf fins i det samme bok som de kjente versene om homofili, nemlig Leveticus. Må jeg slutte å spise rekker?
Også, det stor der at man skal ikke bruke stoff som er blanding, må jeg hiver min 20% bomull 80% ull genser?
Litt forvirret, vil gjerne ha svar

Hei Litt forvirret

Takk for spørsmålet. Bibelen inneholder 66 bøker som ble skrevet over en lang tidsperiode. De første 39 bøkene som kalles det gamle testamente ble skrevet først og fremst til jødefolket. Det nye testamente inneholder 27 bøker skrevet til kristne etter at Jesus døde på korset og sto opp igjen.

Alle de 66 bøkene inneholder mye som er nyttig for oss i dag, men det gamle testamente inneholder en del stoff som var beregnet for jødefolket. Blant annet finner vi Moseloven som var deres lovbok. Denne inneholder mange lover som var viktige for jødene men som ikke gjelder for oss i dag, for eksempel den du nevner om ren og uren mat. Leviticus er det engelske navnet på 3. Mosebok som inneholder en del av Moseloven.

Mye forandret seg da Jesus døde på korset. For eksempel sier det nye testamente tydelig at lovene om ren og uren mat ikke gjelder lenger. Men det er noen prinsipper som fortsatt gjelder, og disse er gjentatt i det nye testamente. Et eksempel er Guds ordning med ekteskapet mellom mann og kvinne som gjelder fortsatt.

Derfor er det viktig å gjøre seg kjent med hva som står i det nye testamente, og deretter lese alt som står i det gamle testamente i lys av dette.