Gått så langt som mulig

Hei! Vi er et kjærestepar i midten av 30-årene som har vært sammen i fire måneder. Begge har savnet nærhet og sex før vi møttes, men ingen av oss har ligget med noen andre før. Vi har vel gått så langt som det er mulig uten faktisk å ha samleie. Jeg sliter etter hvert med litt dårlig samvittighet og føler vi burde spart mer til vi eventuelt gifter oss, samtidig som jeg ofte blir revet med og tar initiativ i situasjonen. Jeg er bekymret for at det likevel ikke skal bli oss og at det fysiske har fått for stor plass i forholdet. Lurer også på om han etter hvert vil kikke på andre jenter og fantasere om de i stedet for meg som han er sammen med - at de er mer spennende. Har dere noen råd?

Hei!

Takk for spørsmålet!

Det er veldig lett å forstå et dere fort kan havne i den situasjonen der dere nå er. Etter at dere har en del år bak dere som voksne, enslige og selvstendige mennesker opplever dere nå en tid sammen som gir dere håp om at flere av deres uoppfylte lengsler kan bli møtt. Vi merker oss samtidig utfordringen din knyttet til usikkerhet rundt hvordan dere skal forholde dere til den fysiske nærkontakten imellom dere. Bibelen er veldig tydelig på at all form for seksualitet mellom en mann og en kvinne er forbeholdt den rammen som ekteskapet gir. Her er det viktig å påpeke at seksuell aktivitet mellom en mann og en kvinne omfatter mer enn å gjennomføre et samleie. Det går godt an å ha et seksuelt forhold til hverandre uten å ha samleie. Dersom en kysser og kliner og tar på hverandre på steder der en kjenner en blir seksuelt stimulert, så klargjør kroppen seg for et  kommende samleie. Bibelen er radikal i sin skildring av hva som er under kategorien sex utenfor ekteskapet. Sex er begått i hjertet allerede i det øyeblikk en ser på noen for å begjære den andre. Matteus 5. 27-28. Av den grunn er det viktig for dere å sette en grense for dere selv før dere kommer så langt at det seksuelle begjæret våkner, og før det går så langt at dere omtrent mister evnen til å stoppe når dere kjenner at en blir heit i toppen.

Det er veldig bra at du tar følelsene dine på alvor og søker veiledning på hva dere bør gjøre i et tilfelle som dette. Vi ønsker å oppmuntre dere til å snakke sammen om grenser. Bli enige om å sette en grense et trygt sted, slik at dere har lov til å stille hverandre ansvarlig og minne hverandre på det dere er blitt enige om. At du føler på at dere har gått for langt er et signal fra samvittigheten din som du nå tar på alvor og slik vi forstår vil du gjerne gjøre noe med det. Å sette dere ned å snakke sammen om dette er en flott måte å bli kjent med hverandre på, og lære å lytte til hverandres tanker og følelser. I et forhold er det helt sentralt at dere lærer å respektere hverandres grenser, og på den måten ta hverandre på alvor. Det bør være en selvfølge at han du er sammen med vil høre på deg og respektere ditt ønske om å ikke «gå for langt», inntil dere er blitt gift. Minn hverandre på at det dere har i vente dersom dere vil gifte dere, er det verdt å vente på. Dersom det skulle bli slik at dere ikke kommer til å gifte dere, så vil nok dere fort kjenne på følelsen av at dere angrer på at en gikk for langt. Oppfordrer dere heller til å bruke tiden dere er sammen, til prate sammen og dele med hverandre deres livshistorie, på godt og vondt, samt lære å kjenne hvordan dere fungerer sammen i ulike sosiale settinger. Gjør ting sammen og prøv å unngå situasjoner det blir vanskelig å ikke ende opp med å tenne hverandre seksuelt. Bedre føre var prinsippet. Når en velger å investere i et forhold er det veldig flott å kunne bruke tid til å bli best mulig kjent med den en ser for seg kanskje en dag kan bli en ektefelle. At du opplever deg usikker på om kjæresten din vil være trofast mot deg er nok en god grunn til å begynne å investere mer i å bli kjent med hverandre, og finne ut om en kan stole på hverandre og om dere greier å være åpne og ærlige med hverandre. Å ha tillit til hverandre og samtidig ha grunnleggende gjensidig respekt for hverandres ulikheter og følelser, er grunnleggende kvaliteter en trenger for å bygge et godt forhold. Et godt grunnarbeid i forholdet mellom dere vil også øke tryggheten og gleden i å ha sex med hverandre i et eventuelt ekteskap.

Når dere prater sammen er det også en styrke i å kunne dele troen og kunne be sammen med hverandre. Hvis dere sammen også kan be om og gi hverandre en ny sjanse, med grenser som dere opplever vil være sunne og bibelske, så er det en god og «ny start» for dere begge i fellesskap. Bruk gjerne løftet fra 1.Jonannes brev kap 1. vers 9. Der er løftet gitt oss at den som bekjenner sine synder, vil møte en Gud som er trofast og rettferdig og som tilgir syndene, og renser oss fra all urettferdighet. Ønsker deg lykke til og Guds velsignelse.

Les gjerne andre besvarelser innen samme tematikk:

Redd for at vi kommer til å ha sex
Å elske å er å være sårbar
Hvor går grensene?
Sette grenser
Er det synd å onanere kjæresten?