Gira på fyr som er sammen med venninne

Hei!
Jeg har vært gira på en fyr i et halvt år. Vi hadde ei ganske god tone, også er det ingen andre gutter som har sett på meg som han. Greia er at han bor et stykke unna og jeg har ikke sett han i sommer. Nå har han blitt sammen med ei god venninne av meg. Hva skal jeg gjøre? Jeg ber om at Gud skal la meg gi slipp på følelsene mine.

Hei

Det du beskriver er ganske vanlig å oppleve i ungdomstiden. Forelskelse er en slags lykkerus og en blir veldig fokusert og opptatt av å drømme om den man er forelsket i. Følelsene kan veksle mellom lykkerus, håp og drømmer, med frustrasjon, skuffelse, usikkerhet og kjærlighetsorg. For forelskelse kan være vondt når den ikke blir gjengjeldt.

Det at han du liker nå er blitt sammen med en venninne av deg er jo ikke lett for deg, men samtidig ikke noe du kan gjøre noe med. Kjærligheten kan ikke tvinges. Men det at han har valgt en annen til kjæreste betyr heller ikke at du ikke er en likeså flott jente. Forelskelser kommer som regel uten at en bestemmer det eller planlegger det, og i ungdomstiden går de også ofte fort over.

Skuffelser og kjærlighetssorg går over med tiden selv om det ikke føles sånn når det står på. Følelsene for denne gutten vil nok også gå over, men dersom du vil at det skal gå litt fortere, kan du prøve å styre følelsene og på en måte gi slipp på forelskelsen.

Det beste du kan gjøre er å ikke tillate deg selv å tenke på ham og bevisst slutte å drømme om dere to sammen. Slike tanker vil bare holde fast på forelskelsen. Du trenger å ha tro på deg selv, at du er en flott jente og at det finnes en annen gutt der ute som vil se deg for den du er og like deg.

Det beste du kan gjøre er å være den du er, naturlig og ekte. Bruk tiden din på å utvikle deg til den personen du virkelig ønsker å være. Dersom du bli for mye opptatt av din egen skuffelse, kan du lett bli litt mutt og annerledes enn du egentlig er til vanlig. Da ser ikke de andre det ekte bilde av den du er. Det er ikke lurt å være altfor mye for seg selv når en har kjærlighetssorg for da vil de triste tankene lett ta overhånd. Bruk tid på vennene dine og være med på aktiviteter som får deg til å være opptatt av andre ting.

Lykke til!