Aldersgrense på sex

Hei, jeg hører at det er 16-års aldersgrense på sex og jeg hører at det bare er en anbefaling? Hvilke er den rette?

Hei!

Når Norge har satt 16 år som den seksuelle lavalder, betyr det ikke at en anbefaler å begynne med sex når man er 16 år, men at en vil beskytte de under 16 år for å bli utnyttet, såret og presset. Selv om kroppen virker klar til å ha sex i tenårene, er man ikke følelsesmessig moden og klar for alle de konsekvensene seksuallivet gir. Når man har sex er man i en svært intim og sårbar situasjon som man ikke er klar for når man er så ung og ikke er i forpliktende forhold.

Norge har en lov om 16 års seksuell lavalder for å beskytte barn og unge, men Bibelens ord om å vente med sex til ekteskapet gir den aller beste beskyttelsen mot å bli såret eller å såre andre på det seksuelle området. Denne nettsiden gir veiledning basert på det som står i Bibelen, og derfor anbefaler vi uansett alder å vente med sex til man gifter seg.

Du kan lese mer om det: Sex under 16 år lov/ 14 år og lyst på sex / Er det lurt å ha sex som 13 åring