Har jeg fått mensen?

Har jeg fått mensen???

Hei!
Jeg er ei jente på 12år. For noen uker siden var det noen røde flekker i truseinnlegget noen dager. Jeg hadde også vondt i magen de dagene. Men nå er det borte. Det kommer bare masse utflod. Er dette normalt? Har jeg fått mensen? Trenger svar...
Hilsen nervøs 12åring

Hei nervøs 12 åring.

Det du opplever er helt normalt. Du trenger ikke være nervøs, det er bare mensen som er på vei. Det kan føles litt skummelt i starten, men du blir fort vant til det. De fleste jenter får sin første menstruasjon i 12-13 årsalderen, men noen får den tidligere og noen senere. Det er vanlig å ha utflod før man får mensen, og det er også vanlig å ha litt utflod mellom hver menstruasjon. Når første mensen kommer, kan det være som brunaktig utflod i trusen, eller noen dråper med blod. Det kan også hende at man blør mye første gangen. Noen ganger går det flere måneder mellom første tegn til mensen og til neste gang. Menstruasjonen er ofte uregelmessig det første året, men så blir den mer regelmessig etter hvert.

Les mer om mensen på Ob.no

Spør mamma om hjelp, hvis du har en mamma som du har mulighet til å snakke med. Hun har god erfaring og har vært gjennom akkurat det du opplever nå og hun vet hva du trenger av bind eller tamponger. Du kan også snakke med helsesykepleier på skolen din.

Les også: Hjelp, jeg har fått mensen.