Heavy metal?

Hei, jeg lever i en kristen familie, og tror på Gud like mye som alle andre kriste, men jeg liker heavy metal musikk. Mange heavy metal sangen håner Gud og Jesus, men jeg syntes fortsatt sangene er bra.

Gjør det meg til en dårlig kristen?

jeg pleier å gå i kirka på søndager, og be stille om tilgivelse for at jeg hører på sånn musikk. Mamma syntes det er forferdelig, og at jeg ikke bryr meg om troen min.

Hva skal jeg gjøre??

Hei!

Hva som er god musikk og dårlig musikk blir en veldig individuell sak. Men noen ganger ser vi at en «låt» treffer  mange sin smak på en gang, da snakker vi ofte om en hit. Men når det gjelder heavy metal musikk er nok ofte en del av disse låtene inspirert fra et mørkt miljø, med en form for kul «satanistimage». Samtidig finnes det også kristne som lager tekst og musikk innen denne sjangren. Det virker som om det plager deg en del at du hører på  denne musikken, derfor vil vi anbefale deg å vurdere om alt det du hører på er verdt å høre på utfra et bibelsk perspektiv. Selve musikksjangeren er vanskelig å vurdere, men innholdet i tekstene derimot er noe en kan oppleve at bibelen sier noe om.

Bibelen har et budskap om at det en sår vil en også høste. Dette gjelder både det en er med å så inn i andre mennesker sine liv, samt det en sår inn i seg selv(les; fyller seg selv med). Derfor er bibelen opptatt av at vi ser på oss selv som en slags åker, der det vokser frem vekster med god og dårlig frukt. Bibelen oppfordrer oss til å fylle oss med Guds ord, Hans sannheter og snakke oppbyggelig, noe som etter naturens lov vil gi god frukt ut av livene våre. Gode frukter er f.eks. kjærlighet, glede, fred og velgjerninger m.m. På samme måte vil det føre til dårlig frukt dersom vi fyller oss med mye negative ting og destruktive ord. Vår oppfordring til deg blir derfor å velge med omhu hva du vil «så» inn i livet ditt.

Valget ditt bør fundamenteres ut i fra din egen tanke om hva du ønsker skal komme ut av ditt liv, i form av påvirkning til omgivelsene rundt deg, samt hvordan du lengter etter å ha det når du er for deg selv. Dersom en velger å fylle seg med negative og destruktive ting over lang tid, finnes det en viss fare for at en også kan kommer på avstand fra troen. Husk at musikk er til for å nytes og bygge en opp! Lykke til!