Hva betyr skriftstedene?

Jente, 14

Hei, eg leste i mateus i kveld og da leste eg nokken ting eg ikkje heilt skjønnte. i ei settning sto det dersom et øye blir skadd må den skyldig betale med sitt eget auge, og den andre plassen sto det det der med å venne det andre kinnet til. Det viser jo til to ulike ting gjør det ikkje?

Også lurte eg på om det er synd og tenke på/ forestille seg og ha sex. eg har lest det med som står om utroskap i matteus 5 27-30 men eg e jo ikkje gift og eg har ikkje kjæreste heller...... Og eg kunne virkelig ikkje tenke meg å ha sex (ikkje før ekteskapet vertfal) men eg tenker på/forestiller meg det en god del. Er det synd?

og til sist mange plasser i mateus bruker de settningen jeg forsikrer dere han har alerede fått sin løn ka det betyr?

Hei, jente 14 år.

Takk for kjempegode spørsmål

Så bra at du leser i bibelen og grunner på det som står der.

Vi klarer ikke å finne hvor i Matteus du leste fra hvor det stod at ”dersom et øye blir skadd må den skyldige betale med sitt eget auge.”  Men Matteus 5 vers 38 og 39  står det ”dere har hørt det er sagt ”øye for øye og tann for tann.” men jeg sier dere: sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til

Kanskje det er dette bibelverset du tenkte på? Det er et vanskelig ord. Men vi tror Jesus her vil fortelle oss at vi ikke skal være så opptatt med å hevne oss. Vi skal heller vise en tilgivende holdning.

Det andre spørsmålet handler om dette med å tenke på sex. Det er fint at du ønsker å vente med å ha sex til du er gift.  Det er akkurat det bibelen sier at vi skal gjøre.

For å svare på spørsmålet ditt er det et par ting vi vil understreke:

1.Seksualiteten er fra Gud og den er god. Gud har skapt oss med alle disse sterke følelsene.

2. Hvis du leser i Matteus 5.28 så står det at ”Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte.” Det er kanskje litt merkelig uttrykt. Men det Jesus snakker om her er å fantasere om å gjøre ting som ikke er bra for oss. Stort sett hver gang vi gjør noe som ikke er bra, begynner det med en tanke. Og jo mer vi tenker på dette, desto mer fristende blir det også å gjøre det vi tenker på. Det ikke galt å ha lyst på sex, det er Gud som har skapt oss med disse følelsene. Derfor er det heller ikke galt å få seksuelle impulser og tanker om å ha sex med noen. Men hvis vi holder fast på disse tankene og fortsetter å fantasere om sex med en annen person kan disse fantasiene få makt over oss. Vi kan alle bli fristet til å gjøre noe som vi egentlig vet ikke er bra for oss, da vil det være en stor hjelp å ikke ha brukt mye tid på å fantasere om å gjøre nettopp det som vi blir fristet til å gjøre. Så når Jesus snakker om ekteskapsbrudd i hjertet, så handler dette om at seksuelle synder på samme måte som alle andre synder begynner med tankene våre og hva vi bestemmer oss for.

3. Vi sa at de seksuelle følelsene er fra Gud, men på samme måten som vi kan gjøre gale ting, så sier bibelen at vi også kan tenke gale ting. Det er for eksempel mye mer alvorlig å slå en person enn bare å tenke på å slå noen. Men det betyr ikke at det er helt OK å stadig fantasere om å slå noen. Og det er mye mer sannsynlig at vi faktisk kommer til å slå en person hvis vi har brukt mye tid på å se for oss hvordan vi skulle gjøre dette. På samme måte er det selvfølgelig mye mer alvorlig å ha sex men en person enn bare å fantasere om det. Men siden handlingene vi gjør veldig ofte begynner med en tanke, er det viktig å være bevisst også på hvordan vi tenker. Hvis man bestemmer seg for å vente med sex til ekteskapet, vil det være mye lettere å klare dette hvis man også er bevisst på hva som skjer i tankene. Les gjerne artikkelen Kampen om renhet.

Det siste spørsmålet tipper vi du leste om i Matteus 6. Der står det om bønn (Matt 6.5) og faste (Matt. 6.16.) Begge disse versene avslutter med ”de har alt fått sin lønn.” Dette handler om hvorfor vi gjør ting.

Gjør vi gode gjerninger fordi vi ønsker å tjene Gud, eller gjør vi det for at mennesker skal se det å beundre oss? Hvis vi ber lange bønner for at folk  skal se det og beundre oss, - ja så gjør vi det ikke til Guds ære. Hvis da vennene våre skryter av oss og beundrer oss for dette, - da har vi allerede fått den lønnen vi var på jakt etter.

Les Matt. 6. Vers 1. Der forklarer Jesus sammenhengen.

Vennlig hilsen Guttogjente