Hva sier Bibelen om nudisme?

Hei! Flott side :)

Jeg lurer på hva Bibelen sier om Nudisme/naturisme? Har lest selv at 65% av nudister hevder at de er kristene, som jeg reagerte på først (jeg vet ikke om det er troverdig). Hvilket syn burde kristne ha på nakenhet? Takk for svar

Gutt 16

Hei og takk for spørsmålet ditt.

 Naturisme er en ikke-seksuell nakenkultur, hvor man praktiserer felles nakenhet for begge kjønn sammen. Dette er en sosial nakenhet som ikke handler om sex. Naturister betrakter det å være uten klær som praktisk og behagelig og opplever en frihet ved å være naken. De praktiserer nakeheten bare privat eller sammen med andre naturister. Dersom man dyrker nakenheten uten hensyn til andre eller for å vise seg fram, kalles det ekshibisjonisme og ikke naturisme.

Vi kan ikke svare deg noe på hvor mange av naturistene som er kristne, men generelt vil alle slike målinger vil gi resultat i forhold til hvordan spørsmålet er formulert og de nyansene kommer ikke alltid fram i resultatformuleringen. Kategorien «kristne», kan være de som har kirkemedlemskap, er døpt, er kulturkristne eller er bevisste troende. Hvilken kategori det er snakk om i den undersøkelsen du viser til, vet vi jo ikke.

Ellers så sier ikke Bibelen noe om naturisme som sådan, men sier en del om etiske grenser og det å kle seg sømmelig og med ære. Bibelen oppfordrer heller aldri til nakenhet, men oppfordrer oss som sagt til å kle oss sømmelighet og til å oppføre oss sømmelig. 1 Tim 2,9; "Likeså vil jeg at kvinnene skal ha en fin fremferd, de skal ikke pynte seg utfordrende, men sømmelig." Dette gjelder selvfølgelig også for gutter og menn. Definisjonen på hva som er sømmelig og utfordrende har forandret seg fra ulike tider og ulike kulturer, og med ulik grad av nakenhet. Men nakenhet er sett på som privat og intimt.

I 1. mosebok 2,25 står det at Adam og Eva var nakne, men skammet seg ikke. Gud skapte oss med naken kropp og det finnes ikke noe skam i det å være naken. Skammen kom inn med syndefallet og nakenheten ble et problem først etter syndefallet. I  1. Mosebok 3,8-13 leser vi at Adam som hadde gått rundt i hagen sammen med Gud, naken uten å skamme seg, nå ser på nakenheten som en skam og føler behov for å skjule seg for Gud. Han og Eva skjuler seg bak fikenblader. Syndefallet gjorde at mennesket ikke tålte nakenhet, bluferdigheten oppstod og Gud bekrefter behovet for klær ved å lage klær til dem 1. Mos 3,21.

Nakenhet i seg selv er ikke synd, -kroppen er ærbar og ren, skapt av Gud, og vi trenger ikke skamme oss for kroppen vår. Samtidig er det en kjensgjerning at etter man er kommet i puberteten, vil naken kropp vekke begjæringer og seksuelle tanker. Det kan selvfølgelig vekkes seksuelle begjæringer selv om klærne er på og i alle slags situasjoner, uten at det genererer noen forbud.  Det å vise seg naken hører likevel ekteskapet til og er en privat og intim sone som en bare deler med ektefellen sin.

Likevel forekommer naturlig nakenhet for eksempel i kjønnsdelte garderober og dusjanlegg og også innad i familien, mens barna er små. Men når barna blir større og nærmer seg puberteten vekkes det naturlig en blyghet der de ønsker privatliv og heller ikke å se sine foreldre naken lenger. Det er naturlig og skal respekteres. I 1 Kor 12,23 står det også at vi kler oss sømmelig og dekker til de kroppsdelene vi blyges med. Blyges med, betyr ikke at det ligger skam i det, men at det er privat, intimt, sårbart og blygt.

For å oppsummere kan vi si at nakenhet i seg selv er noe helt naturlig, men slik verden er etter syndefallet er nakenhet også noe privat.