Hva sier en til en venn i sorg?

Hei!
Kva seier ein - som god ven - til ein som nett har mista far sin? Dei seier ein kan gjere mykje ved berre å lytte, men det ligg vel noko meir i det òg? Korleis kan det bety så mykje, det med lytting?
Ventar på svar :)

Hei. Dette var trist å høre.

Å miste sine nærmeste er ikke lett. Sorgprosessen kan ta lang tid, og det kan noen ganger føles som en aldri kan bli skikkelig glad igjen. Da hjelper det ikke med lettvinte trøstende ord, men det er godt å ha venner som stiller opp og bare er der. Hva man skal si er ikke lett å gi deg et svar på. Ord blir fort for små i en slik situasjon. Det den sørgende ofte trenger er en venn som bare er der, og er klar til å lytte når den sørgende ønsker å snakke. “Delt sorg er halv sorg, og delt glede er dobbel glede” heter det i et ordtak.

Lytting er viktig, nettopp fordi det i slike situasjoner ofte er lite hjelp i det vi finner på å si, men for den som sørger kan det være godt å få snakke om det som har hendt. Det er smertelindrende å få sette ord på opplevelsen og følelsene, fordi en på en måte får det litt ut av tankene og kroppen. Derfor skal du ikke stresse for å finne på noe å si, men tenke at det viktigste er at du er der og bare lytter til det den andre har opplevd og det den trenger.

Mange kvier seg for å snakke med en som sørger og er redd for å nevne den som er død, men det er ofte både godt og nødvendig å få lov til å fortelle både om minner, om dødsfallet, begravelsen og tiden etterpå. Da er det godt å ha venner som orker å høre om og om igjen, og som tåler tårene som kommer. Vær derfor naturlig og finn din egen måte for å uttrykke at «jeg bryr meg om hvordan du har det

Og dersom du synes det er vanskelig, så si det. Si at du gjerne vil være der for vedkommende og spør: «Hva trenger du? Hva vil være godt for deg? Vil du at jeg skal være her hos deg? Trenger du å prate, vil jeg gjerne høre på, eller så kan vi bare være stille sammen. Skal vi finne på noe som kan få tankene bort, eller skal vi bare være sammen i fred og ro.» Noen ganger trenger den som sørger bare å få være for seg selv og avviser kanskje din hjelp, men neste gang er det kanskje kjærkomment med en å være sammen med. Så det viktigste er at du tåler sorgens ulike ansikter og ER der når vennen din trenger deg, enten det er for å prate eller for å spille kort, se en film eller en fotballkamp.

I Bibelen kan vi lese om at  Job opplevde mye vondt, og i Job 2:13 kan du lese om hvordan vennene til Job kom og satt med ham i sorgen uten å si noe. “Så satt de hos ham på jorden i sju dager og sju netter. Ingen sa et ord til ham, for de så at hans smerte var stor.”

I dette livet så er det slik at smerte, sorg og savn er en del av det. Men Bibelen gir oss et løfte om en bedre verden. Johannes Åp 21:4 «Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.»

Vær åpen for Den Hellige Ånd sin ledelse når du er med vennen din, så kan han lede deg i hva du skal si og når du skal være stille.

Lykke til med å være en medvandrer.