Hvilke forskjeller er det på guttevennskap og jentevennskap?

Hei.

Vi vet ikke helt hva du mener med dette spørsmålet, men vi velger å tenke at du spør om hvilke forskjeller det gjør å være venn med en av samme kjønn eller en av det motsatte kjønn.

Det er sunt og bra å ha både gutte- og jentevenner. Det kan være ulik karakter på vennskap med en av samme kjønn i forhold til en av motsatte kjønn. Gutter liker ofte å gjøre ting sammen, mens jenter ofte liker å snakke sammen. Det kan være mer baksnakking blant jenter, mens gutter kan være ganske direkte og tøffe mot hverandre. Jenter kan bli lettere såret, mens gutter kan tåle mer av hverandre.

Gutter oppfører seg ofte annerledes med sine guttevenner enn med sine jentevenner og det samme kan jentene gjøre. Likevel har vennskap mye av de samme kriteriene både for gutter og jenter. En forventer respekt, vennlighet, fortrolighet, åpenhet og ærlighet av en venn. En ønsker også lojalitet, omsorg og trofasthet.

En bør være obs på at gutter og jenter kan ha ulik måte å være på og kommunisere på som kan skape misforståelser. Jenter liker ofte å være nær, holde hender, sitte på fanget og klemme på venninnene sine. Dersom de gjør det samme med guttevennene sine, kan de oppfatte det som flørting og bli forvirret. Gutter kan ha lett for å tulle, spøke og kritisere hverandre direkte, og dersom de gjør det samme med jentevennene, kan de ta det til seg personlig og bli såret.

Når gutter og jenter er venner, er det lett at den ene av parten kan tro eller håpe at forholdet skal bli til mer enn vennskap. Jenter tror oftere enn gutter at de kan være nære venner uten at det oppstår følelser.

Når gutter og jenter er venner, er det ekstra viktig å respektere og ta hensyn til hverandres forskjeller.

Les også:

Kan jenter og gutter faktisk bare være venner

Venner og grenser