Hvor mye søvn trenger man?

Hei!
Jeg lurer på hvor mye søvn man trenger, og hvor viktig en fast søvnrytme er? Er det slik at hvis du har effektiv søvn til en mer eller mindre fast tid, klarer du deg med mindre søvn?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er varierer fra person til person hvor mye søvn man trenger. Det har vært gjort mye forskning på søvn som viser hva som er gjennomsnittlig søvnbehov for ulike aldersgrupper. En oppdatering fra 2014 utgitt av National Sleep Foundation i USA sier at barn mellom 6 og 13 år har et gjennomsnittlig søvnbehov på 9 til 11 timer per natt, mens tenåringer i alderen 14 til 17 år har et gjennomsnittlig søvnbehov på 8 til 10 timer per natt. Noen få tenåringer klarer seg med 7 timers søvn for å være opplagt neste dag, mens noen må ha så mye som 11 timers søvn. Voksne trenger litt mindre søvn (7-9 timer) mens eldre mennesker over 65 år vanligvis klarer seg med 7-8 timer.

Det som er viktig er at man hver kveld sørger for å legge seg tidlig nok til at man får sovet nok før neste skoledag eller arbeidsdag begynner. Hvis du er trøtt mye av dagen etterpå er det svært sannsynlig at du har lagt deg for sent. Mange tenåringer er med på mange aktiviteter og synes det er vanskelig å komme tidlig nok i seng. Men hvis man får for lite søvn vil dette gjøre at man orker mindre, sliter med konsentrasjonsproblemer på skolen og presterer dårligere.

De fleste sover bedre når de legger seg til omtrent samme tid hver dag. Derfor er det lurt å ha en fast rytme med når man legger seg, i alle fall på hverdagene. Selv om man kan sove lengre i helgene er det vanskelig å ta igjen manglende søvn fra uken som har gått. Man blir mer opplagt av å få nok søvn gjennom hele uken. Når man regelmessig får nok søvn, blir man heller ikke så sliten og uopplagt når man av og til er lengre oppe og får mindre søvn en natt. Søvnen blir mest effektiv når man følger en fast rytme, men tenåringer trenger likevel gjennomsnittlig 8 til 10 timer søvn per natt for å være så opplagt som mulig på dagtid.