Hvordan få forholdet på plass igjen?

Når et forhold begynner å gå skeis, hvordan er det da mulig å få det på plass igjen?

Hei kjære deg.

Du sier veldig lite om hva det gjelder; hvor gamle dere er, hvor lenge dere har vært sammen, og hva som gjør at det går skeis. Det hadde vært mye enklere å svare dersom vi visste litt mer om dere.

Det første dere bør gjøre er å snakke sammen om hva som skjer og hvorfor det skjer. Dersom et forhold skal reddes, må en vite hva som gjør at det ikke går så bra og hva som skal til for at det blir bedre. Du må vite hva partneren din trenger for å ha det bra og føle seg elsket, og partneren din må vite hva som skal til for at du har det bra og føler deg elsket. Når man er forelsket er begge veldig på giversiden og gjør det som skal til for at partneren skal ha det bra. Men når forelskelsen legger seg og hverdagsrutinene går sin gang, kan disse småtingene bli glemt. Da kan følelsen av å være elsket forsvinne og forholdet kan begynne å skrante.

Det kan være helt andre ting som gjør at forholdet deres skranter, og det er det dere må finne ut. Snakk sammen om hva som gjorde at dere ble et par, hva dere likte hos hverandre og hva som var bra den første tiden dere var sammen. Hva har skjedd underveis? Har forelskelsen lagt seg? Har dere oppdaget andre sider ved hverandre nå som gjør at dere kanskje er i tvil om dere passer sammen?

Dersom dere begge er enig om at dere er rett for hverandre og vil fortsette forholdet, er det gode muligheter for å få det på plass igjen om dere jobber for det. Så begynn med å snakke sammen om det. Sett ord på hva du tenker og hva du ønsker og lytt til hva kjæresten din sier om det.

Dere kan bruke tid sammen og alene på å lese artikler om forhold, og så snakke sammen om hva som passer for dere.

Les for eksempel: Soul-mates / Hvordan vet to kjærester at de passer sammen/ 60 ting å snakke med kjæresten om / Hvordan finne den rette (podcast) / Å elske er å være sårbar

Lykke til!