Hvordan forholde seg til frekk klassevenninne?

I klassen min er det en jente alle hater fordi hun er så frekk mot alle sammen. På den ene siden vil jeg jo være med henne siden hun ikke har noen andre som vil være noe særlig med henne. Men samtidig så vil jeg ikke være med henne fordi hun er så frekk, de man er med blir jo man lik. Og vil ikke indirekte bli hatet av alle fordi jeg er venn med henne! Men når jeg prøver å si ifra at det hun gjør er frekt skriver hun bare twitter om at hun må få si sine meninger og virker som at hun ikke tar til seg det jeg sier! Jeg vet jeg ikke kan forandre en person som ikke vil... Noe det ikke virker som at hun har tenkt til! Så mitt spørsmål er hva kan jeg gjøre med situasjonen?

Hei kjære deg.

Det er ikke en lett situasjon du er i, og du tenker kloke tanker om situasjonen. Det er veldig fint av deg at du ser at hun trenger noen å være med, samtidig er det riktig at noen ganger må man slutte å være med venner som har dårlig påvirkning på oss. Det er riktig at du ikke kan forandre henne, men du kan likevel ha stor innvirkning på henne. Det er bra at du sier ifra når det er ting du reagerer på og selv om det ikke virker til at hun tar det til seg, kan det likevel ha innvirkning på henne på sikt. Dersom vi ikke har trygg og god selvtillit, kan det være vanskelig å ta imot korreksjon og kritikk. Man prøver i det lengste å forsvare seg selv. Likevel er det slik at man ofte tar til seg det gode venner sier, selv om det ikke alltid ser slik ut med det samme.

Det er jo riktig at hun har lov til å mene det hun vil og si meningen sin, men du har også lov til å mene det du vil og si meningen din. Det er viktig at vi gir hverandre den friheten. Likevel trenger vi å lære oss å si meningen vår på en hyggelig og høflig måte, slik at vi ikke sårer andre. Det er heller ikke nødvendig eller lurt å alltid si meningen sin, fordi meningene våre ofte kan være sårende for andre å høre. Det er lov å ha sin egen mening, men det er ikke nødvendig å alltid presse meningen vår på andre eller å si alt vi tenker. Man mister ikke meningen sin selv om man ikke sier den høyt ;)

 Dersom du skal fortsette å være venn med henne, er det viktig at du snakker ut med henne om ting du reagerer på. Si det på en omsorgsfull og kjærlig måte, som for å hjelpe henne. Gi henne rett til å ha meningene sine, men hjelp henne til å si dem på en god måte. Kanskje du skal skrive det til henne om det er vanskelig å si. Det er viktig at du gir beskjed om det du tenker, for det kan også hjelpe henne å få flere venner. Vær konkret med hvilke ord og uttalelser som er frekke, og hva som sårer andre og deg, og gi forslag til andre måter å si det på. Si også at du har lyst til å være venn med henne, men at det ikke er kjekt for deg når hun snakker frekt og sårende til andre som du også er venn med. Uansett er det ikke ditt ansvar hva hun sier og gjør, men dersom du skal fortsette å ha et vennskap med henne, trenger du å gi beskjed om det du reagerer på.

 Dessverre er det slik at man kan bli upopulær selv dersom en er venn med noen upopulære. Likevel er det veldig flott når noen tør å være venn med de som går alene og ikke har andre venner. Dersom du fortsetter å være den du er, vil de andre likevel se hvem DU er og se at du ikke ligner på henne.

 Dersom det er en helsesykepleier på skolen du går, kan du snakke med henne og også få noen gode råd. Og dersom du har en lærer som du stoler på og kan snakke med, kan han/hun også være en ressurs til å hjelpe denne jenta til å tenke gjennom hva hun skriver og sier.

Lykke til.