Hvordan fortelle om utflod?

Jeg har fått utflod, og føler jeg bør si det til mamma. Men hvordan? Og hva skal man si? Er det sånn at man bør bruke truseinnlegg, eller er ikke så farlig?

Hei.

Det er helt normalt med utflod. Alle jenter har utflod, men mengden kan variere både fra jente til jente og i ulike aldre. Utfloden er til for å holde skjeden fuktig og frisk. Utfloden merkes som fukt i trusa, som kan stivne og bli litt seig og klebrig. Mange synes det er greit å bruke truseinnlegg, slik at de beskytter trusa, men det er ikke nødvendig. Det er viktig å holde seg ren og vaske seg nedentil en gang for dagen og bytte truse. Overdreven vask kan gi underlivsplager, så vask derfor bare med varmt vann og evt en mild såpe og alltid forfra og bakover for å ikke føre bakterier fra endetarmen til skjeden og urinrørsåpningen.

Det er veldig greit å ha en åpen og gode dialog med mamma. Hun er jente selv og har vært gjennom alle disse tingene og kan gi deg gode råd og hjelp. Du kan f.eks si: «Mamma, jeg har fått sånn utflod, men vet ikke om det er lurt å bruke truseinnlegg. Hva tror du?» eller «Mamma, tror du at du kan kjøpe slike truseinnlegg til meg. Jeg har bruk for det nå.»

Lykke til.