Hvordan kan jeg vite om han er den rette?

Hei!

Jeg har vært forelsket mange ganger før, men bare en gang så sterkt som nå, og jeg har aldri før hatt en så sterk følelse av at dette er noe bra, at det kan være han, selv om han bor ganske langt borte, og det er liten sjangse for at vil treffest ofte (med mindre vi begynner på samme vidergående). Forresten så har vi veldig mye til felles: begge synger og spiller, oppførselen er ganske lik, vi ønsker å leve ett godt kristent liv begge to (dermed har vi mange like verdier), og vi har veldig lik humor.
Jeg er 15, han er 16

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan vite om han er den rette for meg. Jeg vet at Gud kan føre oss sammen viss han vil, og jeg håper at det er han.

Hei!
Det å ha like verdier er viktig når man skal finne seg kjæreste. Fint at du har reflektert over dette. Det å vite om man har funnet "den rette" kan være vanskelig. Det er ikke nødvendigvis slik at hvor forelsket du/dere er avgjør hvor godt dere passer sammen. Før man blir kjærester er det i hvert fall viktig å bygge et godt vennskap. Du kan ta deg god tid til å prøve å finne ut om dette er en gutt du er villig til å satse på.

Det er fint du er åpen for at Gud kan lede deg sammen med den du skal gifte deg med en gang, Gud vet jo hva som er best for oss. Samtidig er det ikke nødvendigvis slik at det finnes “en eneste rette” der ute, og det ikke så vanlig at man finner den man senere skal gifte seg med når man bare er 15-16 år. En forelskelse kan komme og gå uten at det er nødvendig å bli kjæreste med den man blir forelsket i. Ta deg god tid og kjenn etter om du egentlig er klar for å bli kjæreste med noen nå, og tenk deg godt om før du går inn i et kjæresteforhold.

 Vi anbefaler deg også å lese disse artiklene:

Hvordan finne den rette?
Om det å få seg kjæreste
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?

Ønsker deg lykke til!

Vennlig hilsen GuttogJente