Gå til innhold
☰ Meny

Hvordan skal jeg tolke Gamle Testamentet?


Hei,
Jeg leste akkurat i 2.mosebok kapittel 21, hvor alle de ekstreme lovene og reglene som Gud gir til israelittene begynne. Jeg har hørt utdrag av dem før, men å lese så mye etter hverandre av regler som går i mot omtrent alle forestillingene mine om Gud, ble veldig sterkt. Det står veldig mange kapittel om disse reglene videre, som jeg ikke har rukket å lese enda, men jeg klarer ikke å forstå at dette virkelig er Gud som har sagt.

Selv om jeg vet at mye skal tolkes og at ting endrer seg i NT, så står det så mye sprøtt, dirkte i teksten, at jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro. Dersom jeg skal leve etter slik jeg har blitt oppdratt som kristen, strider det mye i mot det som står der. Så hvordan skal jeg lese og tolke disse kapitlene før jeg leser videre? Er det virkelig Gud som mener alt dette om slavehandel og "øye for øye, tann for tann"?



Hei og takk for spørsmålet.

Bibelen inneholder 66 bøker som ble skrevet over en lang tidsperiode. De første 39 bøkene som kalles det gamle testamente ble skrevet først og fremst til jødefolket. Her er det en del tekster som er vanskelige å forstå. Det nye testamente inneholder 27 bøker skrevet til kristne etter at Jesus døde på korset og sto opp igjen.

Alle de 66 bøkene inneholder mye som er nyttig for oss i dag, men det gamle testamente inneholder en del stoff som var beregnet for jødefolket. Blant annet finner vi Moseloven som var deres lovbok. Denne inneholder mange lover som var viktige for jødene men som ikke gjelder for oss i dag, for eksempel lovene om ren og uren mat. Samfunnet var veldig annerledes enn vårt samfunn i dag, det var for eksempel vanlig i veldig mange land at man hadde slaver. Lovteksten du nevner i 2. Mosebok 21 skulle sikre at ikke slavene ble behandlet urettferdig, blant annet skulle jødiske slaver frigis etter seks års tjeneste.

Moseloven skulle begrense menneskenes ondskap, men loven kunne ikke forandre menneskenes hjerter. Da Jesus kom til jorden ga han oss Den Hellige Ånd som skal hjelpe oss å leve etter Guds vilje. Jesus viste oss hvordan Gud vil at vi skal leve. Derfor sa Jesus for eksempel: ”Dere har hørt det er sagt: ‘Øye for øye og tann for tann.’ Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til” (Matteus 5.38-39).

Mye forandret seg da Jesus kom til jorden og døde på korset. For eksempel sier det nye testamente tydelig at lovene om ren og uren mat ikke gjelder lenger. Lovtekster i det gamle testamente som ikke er gjentatt i det nye testamente gjelder ikke for oss som er kristne i dag.

Vi vil derfor anbefale deg å først og fremst lese i det nye testamente. Når du har blitt godt kjent med hva som står i det nye testamente, vil dette hjelpe deg til å forstå mer av det som står i det gamle testamente.
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no