Hvordan unngå å bli "blinded by love"?

Hei jeg er en jente på 16 år og beklager hvis dette er et vanskelig spørsmål, men jeg lurer på en ting.

Er det noen måte å unngå å bli "blinded by love" ?
Jeg gjør så utrolig mye rart uten å se hvor dumt det er før i etter tid. Foreksempel Sier rare ting, oppfører meg rart og bruker penger for at han skal like meg men angrer i etter tid.

For ikke lenge siden hørte jeg at han jeg liker fant noen sko han likte veldig godt. Han snakket om de med meg.

Dette er sko jente også har Så det jeg gjorde da var å kjøpe de skoene. Greien er at vi er veldig nære venne og derfor er han alltid ærlig med meg. Noe jeg liker veldig godt med han. Men han likte ikke skoene i det hele tatt. Han liker selve skoen men ikke i den fargen jeg kjøpte.

Jeg vet at han digger skoene, men fant ut at han ikke likte min farge. Jeg vet også at han ikke ble sur på meg fordi jeg kjøpte de fordi han ville kjøpe de.
Jeg kan ikke bytte de eller levere de tilbake så er lost med skoene.

Han sa at jeg burde shoppet med han istede så han kunne hjulpet meg med å finne noen finere. Jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. Skoene var dyre men har aldri gått med de fordi han ikke liker de. Det er ingen andre meninger jeg bryr meg mer om en hans.

Skoene er ikke sykt fine i fargen jeg har. Det er jeg enig med og ser nå men når jeg kjøpte de tenkte jeg bare. "Han liker de da er de fine" og de så fine ut i mine lyne pga han. Som de sier kjærlighet gjør blind.

Det er bare en liten del av de rare tingene jeg har gjordt. Jeg prøver å få han til å skjønne at jeg liker han som mer en venner, men det virker som om alle andre en han skjønner det. Til og med min venns far har skjønnt det.

Jeg er ganske sikker på at han ikke liker meg på den måten og det kan jo ikke jeg gjøre noe med. Men hvordan kan jeg da ungå eller stoppe å bli "blinded by love"
Burde jeg finne en måte å komme over han på?

Vet ikke om dere skjønnte alt jeg mente med det jeg skrev over. Det er vanskelig å forklare det på denne måten. Men jeg håper dere klarer å svare.

Hei kjære deg.

Det er ikke så lett å forklare hva som skjer når vi er forelsket og hvorfor vi gjør det vi gjør, men forelskelsen kan ofte være en så sterk følelse at den noen ganger ser ut til å ta styring i livet og få oss til å gjøre ulogiske og rare ting. Forskere har funnet ut at forelskelsesfølelsen fører redusert aktivitet i de delene av hjernen som kontrollerer kritiske tanker og dømmekraft. Forelskelse viser seg faktisk å ha lignende effekt på kroppen som enkelte narkotiske stoffer har, så å være hodestups forelsket kan sammenlignes litt med å være ruset. Naturvitenskapen forklarer forelskelsesfølelsen ut fra hormoner som virker på kroppen. For eksempel adrenalin som skilles ut når vi blir sint eller redd, er fullt aktivt når vi er forelsket. Vi svetter, får hjertebank, pupillene blir større, musklene aktivert og hjertet slår raskere og man blir rastløs. For å dempe denne reaksjonen skiller kroppen ut et naturlig smertestillende stoff som gir følelse av velvære og beruselse. I tillegg frigjøres hormonet dopamin som ofte kalles lykkehormonet. Det gjør oss glad, fornøyd og gir masse energi. Forskere har altså funnet likheter mellom hjernens reaksjoner på forelskelse og reaksjonen på enkelte typer narkotika.

Dette kan være noe av forklaringen på alle de rare tingene du har gjort. Du er ruset på forelskelse og akkurat som når man er beruset så gjør du rare ting og tenker ikke så klart som ellers. Du blir så hekta på at han skal legge merke til deg at du gjør både rare og dumme ting.

Så til spørsmålene dine; Hva kan du gjøre for å unngå å være i en slik rus? og Burde du komme over ham? Det er ikke opp til noen andre å svare på om du burde komme over ham, det bør du finne ut av selv. Men det er tydelig at det fokuset du nå har på ham, ikke tjener din sak i det å få ham til å bli interessert, siden du gjør så mange irrasjonelle ting i hans nærhet. Så det å finne en balanse i følelsene er kanskje ikke så dumt, slik at du kan tenke litt klarere og finne ut om dette er en person du vil ha mer enn et vennskap til. Kan det være slik at måten denne gutten behandler deg på ved å kritisere skoene du har kjøpt (og si at du egentlig burde shoppet sammen med ham i stedet for å finne noe finere) egentlig viser at han ikke respekterer deg? Når du får forelskelsen litt på avstand er det lettere å se om denne gutten virkelig har de egenskapene som du ønsker hos en kjæreste.

Forelskelsesfølelser fungerer slik, at jo mer oppmerksomhet de får, jo mer du tenker på denne personen, jo sterkere blir de. Når du duller og steller med følelsene dine gjennom tanker og dagdrømming, jo sterkere blir de. Så det aller beste du kan gjøre for å komme ut av rusen er å få tankene bort fra denne personen. Hold denne personen på avstand så du slipper å bli minnet om han hele tiden. Ikke se på bilder av ham eller søk ham opp på nett eller følg med på alt han gjør. Gjør ting du liker å gjøre på, lytt til musikk, les en bok, vær sammen med venner og holde deg opptatt med andre ting slik at du ikke faller inn i dagdrømming.

For flere tips les også:
Hvordan gi slipp på følelser?
Hvordan slutte å like gutt i klassen?

 Lykke til!