Hvordan takler jeg ensomhet?

Hvordan takler jeg ensomhet? Jeg har flytta veldig mye gjennom livet, og har aldri hatt en ordentlig god venn som jeg har vokst opp med. Har flytta en del mellom land, og kom tilbake til Norge for litt over fire år siden. Klarte endelig å få meg en ekstremt god vennine etter sånn tre år, men nå har hun flytta til et annet sted, og jeg er redd for at det skal ta like lang tid å få meg en ny god venn. Er også redd for å "erstatte" hun jeg allerede har, men jeg møter henne nesten aldri lenger. I tillegg opplever jeg at jeg er mye mer alene og trist enn jeg var før, og at dagene ofte starter med at jeg er sliten av alt.

Lurte på om det er vanlig at det tar så utrolig lang tid å få seg gode venner, og hva man kan gjøre for å takle slik vond ensomhet som jeg føler på?

Hei og takk for spørsmålet ditt,

Det er leit å høre at du kjenner på ensomhet. Det kan være tøft å etablere seg på et nytt sted, særlig når man føler at vennskap ikke faller plass med en gang. Vi er jo skapt for å dele livet med andre mennesker, og følelser av å være alene er derfor en helt naturlig årsak til at dagene føles tyngre og at man blir mer sliten.

Du er ikke den eneste som opplever denne ensomheten. Det er faktisk mange som opplever perioder med ensomhet i løpet av livet. Noen ganger er det vanskelig å forklare hvorfor det tar tid å finne seg nære venner og fellesskap man føler seg hjemme i.

Når det kommer til hva du kan gjøre for å takle følelsen av ensomhet akkurat nå, er det første tipset å spørre Gud om hjelp :) Be om at han må la deg få nære venner og vise deg hvordan du kan ta initiativ til å bli kjent med flere. Av og til er det å føle seg alene til og med en mulighet til å bli kjent med Gud på en helt ny måte. Å bruke tid med Gud gjennom bønn, bibellesning eller å høre på lovsang er noen eksempler på hvordan man kan gjøre det. Selv om det ikke alltid er det man føler for å gjøre, er det virkelig noe som kan styrke oss i tunge tider.

I Bibelen kan vi lese om mange mennesker som møtte motstand. En av dem var Josef, som havnet i fengsel for noe han ikke hadde gjort. I løpet av de årene han var fanget må han ha følt seg både alene og forlatt. Likevel forteller historien oss om at Gud viste ham sin godhet, selv da han var i fengslet:

  1. Mosebok 39:20-21: "Han tok Josef og satte ham i fengselet der kongens fanger satt lenket. Han ble sittende der i fengselet. Men Herren var med Josef og viste ham godhet.

  2.

Et annet sted i Bibelen leser vi om David som mistet bestevennen sin Jonatan. Mange av salmene i Bibelen er skrevet av David og kom ut av vanskelige tider der han fant trøst hos Gud midt i vanskelige omstendigheter. En stor grunn til at Bibelen er full av historier om mennesker som Josef og David er for at vi skal vite at Gud er med oss uansett hva vi går igjennom. Gud ønsker å styrke oss ved å forsikre oss om at selv om vi går igjennom mye tøft, er han alltid med oss og fører oss videre i livet.

I Jesaja 40:31 står det: "Men de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette."

Som praktiske tips for å oppsøke nye venner, vil vi tipse om å;

1) Involvere deg i et kristent ungdomsmiljø

Mange steder finnes det møter for ungdom eller unge voksne. Her tror vi det kan være mange som venter på at nye skal komme og kommer til å ta deg godt i mot, selv om det kan ta litt tid å bli kjent. Spør folk du kjenner eller søk på nettet etter forskjellige muligheter der du bor. Hvis det ikke er noe i ditt nærmiljø, kan det hende det er noen leirer som arrangeres i nærheten. Dette er en fin mulighet til å bli kjent med nye både nært og litt lengre fra der du bor.

2) Ikke gi opp

Selv om det kan ta tid, er det viktig å ikke gi opp! Kanskje er det noen der du bor som har det på samme måte som deg og venter på å finne en god venn. Du er verdifull og har en personlighet som er helt unik og spesiell for akkurat deg. Å minne seg selv på dette kan hjelpe så det blir lettere å ta initiativ til vennskap med andre.

3) Vennskap forandrer karakter

Ikke tenk at du erstatter venninnen din selv om du får nye. Ingen vennskap er like, og de kan derfor ikke erstattes. Man kan få nye venner, men det blir ikke det samme som det vennskapet du hadde. Fordi ingen personer er like, vil alle vennskap inneholde en helt unik relasjon. Gode vennskap kan vare selv om man ikke treffes så ofte, men de endrer gjerne karakter. Prøv å holde kontakten ved å skrive gode ord og meldinger i ny og ne, sende snap, følge hverandre på instagram og lignende. Slik kan dere dele litt av livet og holde kontakt selv om dere ikke lenger er tett med hverandre i hverdagen.

Nå er det jo slik for oss alle at mennesker kommer og går i livene våre ettersom vi vokser til, bytter skoler og bosted, men de er likevel ikke uten betydning for oss videre fordi de berørte oss den stunden vi hadde sammen og tilførte en erfaring i livet vårt. Så prøv å se på menneskene du har møtt i livet ditt som en verdi, og samle på øyeblikkene, møtepunktene, minnene, de gode relasjonene og tenke at summen av alt det har gjort deg til den du er på godt og vondt. Og kanskje du kan tenke på livserfaringen din som en ressurs i møte med nye mennesker. Be til Gud om at han bruker deg og erfaringen din til å bety noe for mennesker du møter på jobb/studie eller i menighet. Forvent at noen har bruk for nettopp ditt vennskap og din erfaring.

Vi vil også anbefale deg å lese disse svarene:

Prøvd hardt å få venner
Vanskelig å bli kjent med folk
Hvordan blir man utadvendt
Komme i kontakt med kristne ungdom på nett

Hvis du føler at tristheten din har utviklet seg så langt at du faktisk er deprimert og ikke kommer deg ut av dette alene, anbefaler vi deg å søke profesjonell hjelp, for eksempel hos fastlegen. Det finnes også hjelpetelefoner som Kirkens SOS på 22400040 hvis du trenger noen å snakke med, denne telefonen er åpen hele døgnet.