Kan kristne ha et godt sexliv?

Kan kristne noengang få et godt sexliv?

Gjennom media får jeg inntrykk av at i et forhold er sexen best i begynnelsen, når alt er nytt, hett og spennende, og at etter noen år, dabber det hele av og blir grått og kjedelig. Spesielt hvis man får barn virker det som om sexen er helt ikke-eksisterende.

Samtidig virker det på ting dere skriver her, som om det tar flere år før kristne par som har ventet får det til å "fungere".

Når man gifter seg har man jo gjerne vært sammen i flere år og forelskelsen er gått over(den bør ihvertfall det skal man se klart hvem man gifter seg med). Kan kristne noengang få et godt sexliv selv om vi venter?

Hilsen en som er veldig bekymret....

Hei kjære bekymrede.

Selvfølgelig kan kristne som venter få et godt sexliv! Guds ønske var at seksuallivet skulle være en stadig kilde til liv, glede og tilknytning i ekteskapet. Og sex har virkelig kilden i seg til å bli bedre og bedre år for år (Ord 5, 18-19).

Sex er ikke så lett som det ser ut på film og det er mange fallgruver som kan ødelegge den gode følelsen. Seksuallivet kan være helt problemfritt for noen og problemfylt for andre, av ulike årsaker og uavhengig om en er kristen eller ikke. Dersom det er slik du hentyder fra media, at sexen er best i begynnelsen og så dabber av, blir det jo ganske utfordrende for alle som lever i stabile parforhold. Selv om det som er nytt og ukjent kan gi kribling og være spennende, er det likevel ikke slik at man har best sex i begynnelsen. Selv om sex er godt fra begynnelsen, vil den beste sexen faktisk komme etter hvert som man blir bedre og bedre kjent med hverandre. Akkurat som med alle andre ting blir man flinkere og flinkere jo mere man gjør det, men da med en og samme person. En får ikke bedre sex ved å bytte partner, selv om det kan gi et kick. En ny partner har andre behov og en kan bomme helt i forhold til det en tidligere har gjort. I tillegg kan en da bære med seg problemer i forhold til bånd, sammenligning, avvisning og sårhet. For å bli en god elsker må en øve på en og samme person over lang tid og bli flink til å tilpasse seg hverandres behov og ønsker.

Sex handler ikke bare om spenning, kåthet, teknikk og lyst, men mest om kjærlighet, trygghet og respekt. Et riktig godt seksualliv er avhengig av trygghet og åpenhet og kjennskap til hverandres kroppslige og følelsesmessige behov og lengsler. Sex er derfor noe man øver på og bygger opp sammen. Det å vente gjør ikke at man bruker lengre tid på å tilpasse seg hverandre seksuelt.

Det er godt å vente med sex til ekteskapet fordi sex handler om følelser og tilknytning. Når man har sex, blir man ett med den personen, og denne enheten gir en kilde til liv, enhet og tilhørighet i forholdet. Gjennom åpenhet og nærhet skal en kommunisere følelser og behov for hverandre og slik bli stadig bedre til å elske hverandre både fysisk og følelsesmessig.

Dersom et ektepar av ulike årsaker ikke får seksuallivet til å fungere tilfredsstillende bør de selvfølgelig søke hjelp for det. Det er mange tips en kan få for å forbedre seksuallivet.