Kjæresten min og jeg er eldre....

Hei! Jeg og kjæresten min er eldre enn målgruppen i dette forumet (+/-30) men jeg finner ingen andre å spørre, så da prøver jeg her :) Vi er kristne, vil følge Jesus og har vært sammen i ca 6 mnd. Vi begge vil leve rent til vi gifter oss. Er bare kjærester, ikke forlovet, trenger tid begge to på å bli godt kjent for å bygge et godt fundament. Vi har det veldig fint sammen. I hverdagen er det begrenset med tid, da vi begge er i full jobb. Han har besøkt min familie, og vi har overnattet på samme rom uten problemer. Tenker på sommeren og ferie. Vet dere hva som er vanlig/lurt? Vil ikke ha sex før jeg gifter meg, og det tror jeg skal gå helt fint. Høres kanskje veldig overmodig ut; det er ikke meningen. Og samtidig trenger jeg å bli godt kjent med han jeg tenker å gifte meg med (selvfølgelig m.u.a det seksuelle). Blir det en form for samboerskap å dra på ferie sammen en uke i sommer bare vi to når vi ikke er gift? Selvfølgelig må vi snakke om hva vi vil og ikke vil, så vi ikke faller i synd. Be om to enkeltsenger i steden for dobbeltsenger, osv. Forstår hvis det er en dårlig plan å dra til syden sammen, men kunne ønske at det var mulig. Være sammen, bli godt kjent som gode venner, få god tid til å lese Guds Ord sammen, bade, slappe av, få litt sol på kroppen. Har så dårlige eksempler i foreldrene mine sitt ekteskap bl.a, så vil så gjerne bli godt kjent med kjæresten min, før vi evt. bestemmer oss for å gifte oss. Snakke ut om ting i ro og fred. Forresten, tusen hjertelig takk for utrolig mye god undervisning her <3 På forhånd tusen takk for svar!

Hei kjære deg.

Det er fint å høre at dere har lyst til å vente med sex til dere er gift, og at dere tenker gjennom hvordan dere skal klare det. Det er veldig viktig å bli godt kjent med hverandre før en bestemmer seg for å gifte seg, og når hverdagene blir travle og man ikke får så mye tid sammen er det forståelig at man da ønsker å reise på tur og nyte fine feriedager sammen. Det er jo mange kjærestepar som reiser på tur sammen, så dere må selv reflektere rundt de ulike aspektene en slik løsning gir og finne ut om dere ønsker det. Dere gjør jo ikke noe galt ved å overnatte på samme rom eller ved å reise på tur sammen, men det kan være en dårlig plan. Dere kan kanskje greie å leve avholdende seksuelt selv om dere drar på tur sammen, men dere vil også utsette dere selv for en for stor prøvelse ved å være overlatt til dere selv på et hotellrom kveld etter kveld etter lange, late og lettkledde dager. Følelser vekkes til live som har en sterk kraft og drift i seg og det kan lett bli en fristelse over evne, selv om du nå tenker at det vil gå bra.

I Bibelen står det ikke noe om det å sove over hos hverandre, dele soverom eller reise på tur sammen. Men det er mye snakk om fristelser og at det er lurt å flykte fra situasjoner som kan lede oss til fall og at vi skal passe oss for å lede andre til fall. I 1 Kor 8,1-13 står det at selv om vi egentlig er fri til å gjøre alt som er rent, bør vi forsake slike ting for å ikke føre andre til fall.

Les: Sove i samme seng

Så dere bør også tenke gjennom hvilket forbilde dere vil være for andre, som kanskje ikke er så bestemt på å vente, og som tenker at det er greit å overnatte sammen og reise på tur sammen siden dere gjør det. Dere har selvfølgelig ikke ansvar for hvordan andre lever livene sine, men dere er forbilder på godt og vondt og bør derfor tenke gjennom hvilke signaler dere gir gjennom valgene dere tar. De andre vil jo ikke vite om dere ligger sammen eller ikke, men dersom dere sover sammen og reiser på tur sammen, blir det fort oppfattet av andre som at dere da selvfølgelig ligger sammen.

Les: Sove sammen med kjæresten

Det er også mange som tenker at det å reise på tur og sydenturer sammen, er noe hyggelig man skal ha å glede seg til etter man er gift. De ønsker å gjøre ekstra stas på det å bli ektefolk, ved å velger å vente med å flytte inn i felles leilighet, bruke sengen, reise på tur, sove sammen osv slik at det blir ekstra stas å oppleve disse tingene sammen når man er blitt gift.

Les: Hvile middag sammen

Dersom dere likevel bestemmer dere for å reise på tur sammen, er det svært viktig at dere snakker sammen og er enig i hvordan dere skal håndtere dette på en måte som ikke utsetter dere for altfor store fristelser. Hvordan skal dere gjøre det med av- og påkledning, dusjing, grad av nakenhet, grenser for klining og nærhet osv. Hvordan skal dere hjelpe hverandre dersom en av dere blir for tent og trenger avstand for å roe seg ned?

Det er kjempeflott at dere er bevisst på at dere vil bli godt kjent, lese bibelen sammen og snakke ut om ulike tema. Og det kan være lurt å ha en bok å lese sammen, gjøre oppgaver som hører til og snakke gjennom tema som; felles verdier og holdninger, oppvekst og barndom, forhold til mor og far, forventninger til ekteskapet og til hverandre som kone og mann, forskjellighet og konfliktløsning osv Det er jo viktigere å planlegge selve ekteskapet enn å planlegge bryllupet. Det å reise på tur sammen gir mange fine muligheter til å prate og kose seg sammen. Likevel er det i hverdagene en virkelig viser hvem en er, det er gjennom hverdagens utfordringer og travelhet, press og stress, frustrasjoner og konflikter at viktige sider ved personlighet kommer til syne.

Les også: Ønsker å vente

Så selv om det føles unødig strengt og kan gi praktiske utfordringer vil vi likevel råde dere til å finne andre muligheter til å få tid sammen og bli kjent, enn å reise på tur sammen bare dere to. Og om dere besøker hverandre, eller reiser på tur sammen med andre, er det uansett lurt å ligge på hver sitt rom så langt det er mulig. Dette vil selvfølgelig ikke løse dere fra alle fristelser, så dere må uansett legge en plan for hvordan dere skal greie å leve avholdende frem til bryllupet.

Vi vil også anbefale dere å delta på et før-ekteskapelig kurs dersom det finnes i nærheten av der dere bor. For eksempel: "Familiefokus - å bli ett"

Les også:

Å sove med kjæresten
Vil ikke at folk skal tro vi har sex
Galt å sove i samme hus
Hvor går grensen

Lykke til!