Klumper under nipplene

Hei. Jeg er gutt på 15 år
I 1,5-2 år har jeg hatt klumper under nipplene mine. Hva er dette? Og hvordan kan jeg få dem bort? De er av og til veldig ømme. Jeg vil helst få dem bort så fort som mulig, siden jeg har fått mange kommentarer på dette og det synes gjenom tøy osv.. Så hvordan kan jeg få de bort? Han hørt om andre som har hatt dette. Han knipset på dem og de forsvant etterhvert men når jeg har prøvd på dette har det ikke fungert...

Hei Gutt på 15 år

Når gutter kommer i puberteten er det ganske vanlig å få ømme klumper under brystvortene. Dette skyldes hormonforandringer i kroppen og er ikke farlig. Dette forsvinner igjen av seg selv etter en stund og det er ikke noe du selv kan gjøre for at dette skal gå fortere.