Kontrakt om sjelen

Hei!
En vennine av meg "samler på sjeler". Hun har lastet ned en kontrakt på nettet man kan skrive under på at man har solgt den til henne, liksom.

Jeg gjorde det på tull, fordi jeg tror ikke at min sjel kan eies av et annet menneske, pluss at jeg ikke skrev under "med sjela". Det var tull.

Men det engster meg stadig vekk om jeg har gjort noe skikkelig dumt. Er kristen, og jeg ber til Gud om svar på om dette var teit av meg.

Tror at Gud tilgir meg, tanken på det motsatte skremmer meg :(

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Hei og takk for spørsmålet.

Vi vet ikke sikkert hva venninnen din mener med å ”samle på sjeler” eller hva hun ønsker å oppnå med en slik kontrakt. Men det er helt riktig som du sier, at ingen andre mennesker kan eie sjelen din. Du har helt rett i at det ikke er lurt å skrive under på slike ting selv om det bare er tull, det at du angrer viser jo at det beste er å ikke gjøre noe liknende en gang til.

Men du kan være helt trygg på at denne venninnen ikke eier sjelen din selv om du har vært med på dette. Og når du er en kristen så har Jesus tatt med seg alle feil og synder du har gjort på korset. Når noe har gått i stykker inne i oss kan vi bli hele igjen på grunn av det Jesus har gjort for oss da han døde på korset og stod opp igjen. Jesus også hyrde og tilsynsmann for våre sjeler, slik vi kan lese i 1. Peters brev 2.24-25:

På sin egen kropp bar han
våre synder opp på treet [korset],
så vi skulle dø bort fra syndene
og leve for rettferdigheten.
Ved hans sår ble dere helbredet.
Dere var lik sauer som hadde gått seg vill,
men nå har dere vendt om til ham
som er hyrde og tilsynsmann for deres sjeler.

Når vi føler at vi har gjort noe dumt, kan vi bekjenne det for Gud. Da vil han tilgi oss og rense oss, slik det står i 1. Johannes brev 1.9:

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.