Kristne par og sexleketøy

er det galt å bruke sexleketøy som kristen? bibelen sier ingenting om det. så da er det ikke galt?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er riktig at det ikke står noe konkret om sexleketøy i Bibelen, men det gjelder også veldig mange andre ting som er blitt oppfunnet etter at Bibelen ble skrevet. Derfor blir det litt for enkelt å si at noe er greit bare fordi det ikke er nevnt i Bibelen, og vi kan heller ikke trekke motsatt konklusjon at noe er galt fordi det ikke står noe konkret om det i Bibelen.

Betegnelsen sexleketøy brukes gjerne om forskjellige gjenstander og apparater som skal gi økt seksuell stimulering, enten ved onani eller sammen med en partner. Selv om Bibelen ikke sier noe om sexleketøy, er den tydelig på at Gud skapte sex for å være en god gave som hører hjemme i det livslange ekteskapet mellom en mann og en kvinne. I utgangspunktet har en mann og en kvinne alt de trenger for å gi hverandre seksuell stimulering og nytelse i ekteskapet og trenger vanligvis ingen sexleketøy for å ha det godt sammen seksuelt. Når man gifter seg har man hele livet foran seg og har god til å lære hverandre å kjenne og finne ut av hvordan man skal gjøre det best mulig for hverandre. Noen kvinner kan likevel oppleve at det er vanskelig å få orgasme, og noen kan ha god hjelp av å bruke for eksempel en vibrator eller et massasjeapparat for å få orgasme under samleiet. Det er ikke noe galt i dette, og det blir noe det enkelte ekteparet må bestemme sammen.

Når det gjelder onani, sier ikke Bibelen så mye om dette. Den sier heller ikke at onani er en synd. Men Bibelen advarer mot seksuelle fantasier som involverer andre mennesker (Matteus 5.28) og onani kan veldig lett bli en avsporing der man dyrker usunne fantasier. Hvis man bruker sexleketøy når man onanerer kan dette bidra til å skape nye seksuelle fantasier og et usunt fokus på sex i en fase av livet der det ville vært mer konstruktivt å være opptatt av andre ting enn sex. Vi vil derfor ikke anbefale noen som ikke er gift å bruke sexleketøy.

I et ekteskap er det svært viktig å ta hensyn til hverandre sine ønsker og behov også når det gjelder seksuallivet. Man må være nøye på å ikke presse hverandre eller gjøre noe den ene synes er ubehagelig. For alle seksuelle aktiviteter gjelder den regelen at begge skal ønske det, begge skal nyte det og det skal ikke være skadelig eller ydmykende for noen av partene. Bibelen sier mye om hva kjærlighet er (1 Kor 13) og hvordan ektefeller skal elske hverandre og dette er også viktig å ta hensyn til med tanke på hvordan man praktiserer seksuallivet sitt.

Du kan også lese disse artiklene:

Er det greit å onanere?
Kan det være bra å ikke onanere?
Er det synd å onanere når man er gift?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no