Lengter..

Hei! Jeg har i det siste begynt å kjenne på en enorm lengsel etter å få en kjæreste. Jeg har aldri hatt kjæreste før, og egentlig aldri lengtet særlig etter det, men nå tenker jeg på det omtrent hele tiden. Lengter etter å ha en å dele alt med, en som elsker meg for den jeg er. Noe av grunnen til at jeg har begynt å kjenne på denne lengselen kan være at jeg nettopp har flyttet til en ny by, uten å kjenne noen. Jeg føler meg ofte ensom, og har ingen venner her. Jeg har vært med på noen ungdomsmøter, og truffet andre kristne ungdommer der, men jeg synes det er vanskelig å bli kjent med folk. Jeg er en ganske innesluttet person, og er sjelden en som "trenger" meg på for å snakke med folk. Det gjør nok også at folk synes det er vanskelig å bli kjent med meg. Så mitt spørsmål er: Har dere noen tips til hvordan jeg kan begynne å tenke på noe annet enn at jeg lengter etter en kjæreste? Og tips til hvordan jeg kan få det lettere med å ta kontakt med nye folk, for eksempel når jeg er på ungdomsmøte?

Jente, 20

Hei Jente 20!

Du skriver reflektert om dine egne følelser. Dersom du kjenner at lysten på kjæreste handler mest om at du ikke har blitt kjent med noen på det nye stedet du bor, tror jeg du gjør helt rett i å ta initiativ for å bli kjent med folk og fokusere på å få deg gode venner først. Når lengselen egentlig er etter et menneske som setter pris på deg og du kan dele gleder og sorger med, er vennskap absolutt noe som kan tilfredsstille savnet ditt. Uansett er jo vennskap også en god start på et kjæresteforhold, så det er fint å begynne med det.

Les også: Vanskelig å bli kjent med folk

Det er mange som er innesluttet og kanskje sjenert. Kanskje er de du allerede ha møtt på det nye stedet også litt innesluttet? Det kan gjøre at de ikke er så gode på å ta initiativ og inkludere deg. Redigert bort den personlige vinklingen:(En ting som hjalp meg da jeg flyttet til et nytt sted, var å tenke at det var ingen der som kjente meg og visste at jeg var innesluttet, så jeg kunne velge å være mer utadvent (selv om det var litt utfordrende). Jeg hoppet i det og tok initiativ til å hilse på folk og være sammen med dem. Ganske fort fikk jeg venner og derfra gikk resten av seg selv.) En ting som kan hjelpe er å tenke på at når du kommer på et nytt sted, er det ingen der som kjenner deg og vet hvordan du er, og da har du muligheten til å velge å være mer utadvent (selv om det er litt utfordrende). Hopp i det og ta initiativ til å hilse på folk og vær sammen med dem. Da vil du kanskje oppleve at mange blir glad for å bli tatt kontakt med og når en først er kommet i gang, så går resten av seg selv.

Et annet tips er å se om det er noen andre som står litt for seg selv. Da vil de kanskje sette pris på at du tar initiativ og hilser på dem og spør om de vil finne på noe sammen med deg. Hvis man synes det er vanskelig å ta initiativ, handler det kanskje om at man er usikker på seg selv og tenker at man ikke vil forstyrre eller plage de andre. Men det er først når man får seg venner at man får tilbakemelding på seg selv og erfarer at "Jeg er en bra person som andre liker å være med og som kan glede andre".

Så det blir fort en spiral som går nedover om man ikke tar initiativ (man blir mer ensom, mer usikker og tar enda mindre initiativ) eller oppover om man tar initiativ (man blir tryggere på seg selv, får flere venner, og tar lettere initiativ). Selv om du skulle ta initiativ noen ganger og det ikke alltid går som forventet, har du i alle fall gjort noe som krevde mot og vokst på det. Og du har likevel vunnet mer enn du har tapt. Over tid vinner du deg venner og du kan selv bli en som er i en gjeng som tar initiativ overfor nye ensomme i nærheten.

Les også: Hvordan bygge opp selvbilde

Og som en bonus er det jo slik at jo tryggere du blir på deg selv, desto bedre vil du være i stand til å vite hva slags kjæreste som er bra for deg og som du kan være bra for.

Husk at du har noe å gi til andre, og at de vil bli velsignet av å kjenne deg. Vær generøs med oppmuntringer, takknemlighet og initiativ, så er sjansene veldig gode for at du ikke er ensom lenge :)

Lykke til!

Les også:
Hvordan blir man utadvendt

Vanskelig å finne på noe å si

Prøvd hardt å få venner