Mistet følelsen i penis

Hei etter en lang sykkeltur har jeg mistet følelsen i penis. Er dette farlig å hva kan jeg gjøre?

- Redd gutt 16

Hei og takk for spørsmålet ditt.

 Det er ganske vanlig at menn opplever nummenhet i testiklene eller penis etter sykling. Følelsesløshet/nummenhet er vanlig fordi sykkelsetet er i direkte kontakt med området mellom anus og pungen og presset fra setet kan hindre blodtilførselen i dette området og presse på nervene til penis. Korte perioder uten blodtilførsel til slike organer er ikke noe problem, men det er lurt å justere setet riktig og variere sittestilling. Dersom du skal sykle lange turer, kan det være lurt å veksle mellom å sitte og stå slik at det blir god blodgjennomstrømming.