Mistet jomfrudommen?

Hei, jeg er ei jente på 15 år som har et spørsmål.
Da jeg var 12/13 år gammel, våknet jeg opp på natten, på grunn av at jeg kjente noen ta på meg nedentil.
Betyr det at jeg her mistet min jomfruhet/jomfrudom? Eller var den han som mistet sin?

Hilsen jente 15 år.

Hei kjære jente 15 år.

Du sier alt for lite om hva som skjedde til at vi kan svare deg godt nok på dette spørsmålet. Når du fremdeles tenker på denne opplevelsen av å våkne til at noen tar på deg nedentil, virker det til å ha vært både en uønsket og ubehagelig opplevelse for deg. Du sier ikke noe om  hvor du var da dette skjedde, hvem dette var, eller hva «å bli tatt på nedentil» innbefatter. Men uansett er det et overgrep og straffbart å beføle eller berøre noen seksuelt som ikke har gitt samtykke til det eller som sover, og spesielt alvorlig er det også pga din unge alder. Den som gjorde dette mot deg, hadde ingen rett til å gjøre det. Og du har ikke mistet jomfrudommen din selv om noen har tatt på deg nedentil.

Vi vil på det sterkeste anbefale deg å snakke med noen voksne om dette. Det vil være godt for deg å få snakke om og bearbeide det du har opplevd. Du kan ta kontakt med helsesykepeier på skolen din, ringe til Kirkens SOS 81533300 eller DIXI-Ressurssenter mot voldtekt 22444050. Begge er gratis rådgivingstjenester som har taushetsplikt.