Modnes jenter før gutter?

på barneskolen lærte vi at jenter modnes 2 år før gutter. Vil det si at jenter er psykisk sett 2 år eldre enn andre menn på samme alder?

Hei,

Det er riktig at jenter på et generelt grunnlag modnes i tidligere alder enn gutter. Det er riktignok viktig å huske på at dette ikke nødvendigvis gjelder i alle tilfeller. Dette vil si at man også kan ha tilfeller hvor gutter er mer modne enn jenter, selv om dette kanskje er litt sjeldnere.

Les: Hva skjer når gutter kommer i puberteten?
Les også: Hva skjer når jenter kommer i puberteten?

Så selv om dette er sant når man ser på det store bildet, så finnes det unntak. Vi håper dette svarte på spørsmålet ditt!