Når er sjanser for å bli gravid størst?

Heisann, jente 18 år her!
Jeg lurer på når sjansen for å bli gravid er størst. Er det rett før mensen, rett etter, eller når?
Trenger svar asap! :D

Hei og takk for spørsmålet.

Sjansen for å bli gravid er størst i dagene rundt eggløsningen. Eggløsningen kommer vanligvis 14 dager før neste mens. Sædcellene kan leve inni livmor og eggleder i opptil seks dager, men vanligvis 1-3 dager og egget kan leve i opptil to døgn. Det er derfor risiko for å bli gravid dersom man har samleie i perioden på 4-5 dager før eggløsning og til ca 2 dager etter eggløsning.

Les: Kan man bli gravid av drop-out

Det er ikke vanlig å kunne bli gravid under mensen, men det er viktig å vite at det ikke finnes noe «sikre perioder» med hensyn til å kunne bli gravid. Det er fordi jenter kan få spontan eggløsning selv om man vanligvis har regelmessig syklus. Spontane eggløsninger skjer oftere når man er ung. Man må derfor bruke prevensjon hver eneste gang man har sex, dersom man ikke ønsker å få barn.

GuttogJente.no gir veiledning basert på Bibelen og anbefaler derfor alle å vente med sex til man gifter seg. Sex er veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon for mulig uønsket graviditet, kjønnsykdommer og følelsesmessige tilknytninger og avvisninger.

Dersom du har lyst til å vite mer om hvorfor vi mener dette, kan du lese:

Hvorfor man ikke bør ha sex før man er gift / 10 gode grunner til å vente med sex